Berlingske Business

Erhvervserfaring skubber nyuddannede forrest i jobkøen

praktik
73 procent af de adspurgte arbejdsgivere svarer, at de foretrækker, at den nyuddannede har haft erhvervsarbejde ved siden af studiet.

Virksomheder efterlyser erhvervserfaring frem for gode karakterer hos nyuddannede akademikere, viser analyse. Fremdriftsreformen gør det svært at sikre erhvervserfaring, mener de studerende.

Det ser flot ud med 12-taller hele vejen ned ad afgangsbeviset, men som nyuddannet akademiker giver det dig ikke den bedste placering i jobkøen. Det gør derimod erhvervserfaring og et tykt CV.

Sådan lyder konklusionen i en ny rekrutteringsanalyse foretaget af Konsulenthuset ballisager, som har spurgt 754 danske virksomheder om, hvad de skæver mest til, når de skal ansatte nyuddannede akademikere.

73 procent svarer således, at de foretrækker, at den nyuddannede har haft erhvervsarbejde ved siden af studiet, mens kun seks procent foretrækker gode karakterer. Ifølge direktør og rekrutteringsekspert Morten Ballisager er det yderst bemærkelsesværdigt, at CVet trumfer karaktererne hos virksomhederne.

»Det her er et wake-up-call til de studerende og til universiteterne. Virksomhederne efterspørger det, som universiteterne ikke kan proppe ind i et undervisningslokale - nemlig erfaring og forretningsforståelse. Det får man kun, hvis man kan mærke, se og føle, hvad der sker på en arbejdsplads,« siger Morten Ballisager.

Hos Dansk Erhverv genkender Mette Fjord Sørensen, der er uddannelses- og forskningspolitisk chef, billedet af, at erhvervsarbejde vægter højt i ansættelsesprocessen. Hun understreger dog, at man ikke kan se sort-hvidt på problematikken.

»Man kan ikke skrabe sig gennem sin uddannelse og knokle løs med et studiejob, og så være sikret en god plads i køen, når man dimitterer. Man er nødt til at have en kombination af både gode karakterer og erhvervserfaring, og man er nødt til at lægge sig i selen,« siger hun og uddyber, at studerende særligt bør udnytte de muligheder for udveksling, praktik og lignende, der kan give erhvervserfaring.

Spørger man Danske Studerendes Fællesråd, er sidstnævnte dog lettere sagt end gjort.

»Jeg tror, at studerende selv er fuldt ud i stand til at vurdere, hvordan de bliver dygtigst. Problemet er, at man med den nye fremdriftsreform har nogle regler og strukturer på universiteterne lige nu, der gør det rigtigt svært selv at tilrettelægge sit studie og udnytte de muligheder, der er,« siger formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Yasmin Davali.

Mens tre fjerdedele af analysens adspurgte foretrækker et CV spækket med erhvervserfaring, mener 41 procent desuden, at specialet bør skrives i samarbejde med en virksomhed, ligesom 34 procent ser det som en fordel, hvis studerende begynder at søge job under uddannelsen.

Ifølge Yasmin Davali er det dog helt grundlæggende blevet svært finde ud af, hvor man som studerende skal lægge sine kræfter for at sikre og forbedre sine jobmuligheder efter uddannelsens afslutning:

»Der kommer hele tiden forskellige og modsatrettede forventninger til studerende. Nogle siger, vi skal ud og have et job, og andre siger, at vi skal skynde os igennem vores studier og fokusere på at få de bedste karakterer. Der er i høj grad behov for at ændre på strukturerne og vise tillid til, at de studerende selv kan vurdere og tilrettelægge, hvad de vil prioritere.«

Ledigheden blandt nyuddannede akademikere lå i juli på 30 procent, viser tal fra Akademikerne (AC).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen