Berlingske Business

Er du også ramt af udviklingspanik?

Udviklingspanik

Det er blevet et mantra, at vi konstant skal udvikle os og skifte arbejde, men der er flere grunde til at blive i det samme job, fortæller to karriererådgivere.

Du skal udvikle dig konstant. Det er et mantra, der har bidt sig fast i takt med, at arbejdsmarkedet er blevet mere foranderligt. Men tempo, udvikling og forandring bør ikke være et mål i sig selv. Og man skal ikke droppe sit job, blot fordi man har haft det i lang tid og føler, at man »bør udvikle sig.«

»Hvis du tager glad på arbejde og føler, du udvikler dig personligt og fagligt. Og har du det sjovt, bliver anerkendt, lærer noget og har indflydelse på dit job, så er der ingen grund til at søge videre,« siger karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA Jeanette Svendsen.

Man skal altså ikke være bange for at afvikle sig selv på arbejdsmarkedet, blot fordi man bliver i sit job. Tværtimod.

»Når du har været mange år i en virksomhed viser det, at du er en loyal og skattet medarbejder. Og har du mange spændende opgaver og stor arbejdsglæde, hvorfor skulle du så søge videre?« siger Jeanette Svendsen.

18BUSAnders-Zeidler1-150707.jpg

Gå glip, hvis du vil undgå at kæntre

Der er dog – fra virksomheders og arbejdsgiveres side – ind imellem fokus på, at det er værdifuldt at lave skift i arbejdslivet, hvor man udfordrer sin egen omstillingsparathed, får nye impulser og så videre.

Andre peger på, at det kan være værdifuldt for den enkelte ikke at jagte forandringer hele tiden. I forbindelse med lanceringen af sin debatbog med titlen »Gå glip« sagde psykologiprofessor Svend Brinkmann blandt andet: »Hvis vi mennesker vil undgå at kæntre, bliver vi nødt til at acceptere, at vi godt må gå glip af noget.«

Og man behøver ikke være bange for at gå glip af noget, fordi man bliver i sit job. Nye muligheder kan sagtens ligge lige for næsen af en, der hvor man er, og er der noget særligt, man er træt af i sit job, skal man også huske på, at nissen ofte flytter med til det næste, påpeger Jeanette Svendsen:

»Du skal i hvert fald tænke meget over, hvad det er du leder efter – for måske er det det samme et nyt sted. Er du utilfreds, så find ud af tendenser og mønstre i det, der gør dig utilfreds, og se om du kan få ændret det i hverdagen,« siger Jeanette Svendsen.

18BUSKatrine-Rosenbaektest-.jpg

Et langt arbejdsliv

Noget andet man skal huske, hvis man bliver grebet af ”udviklingspanik” er, at arbejdslivet i dag er rigtig langt, og man måske ikke behøver have så travlt med at skifte job. For vi bliver stadig ældre og er raske i flere år. Det betyder også, at arbejdslivet bliver længere, og giver den enkelte bedre tid til at gøre karriere eller forfølge faglige drømme:

»Hvis du ser på det traditionelle arbejdsliv, så bliver du uddannet, arbejder og går på pension. Den lange midterste periode – altså arbejdsperioden – har man set som en kontinuerlig udvikling fremad og op af karrierestigen – skridt for skridt. I fremtiden bliver det mindre enstrenget. Vi får flere år, hvor vi er raske og friske, og der tror jeg, vi vil se flere arbejde med svingende intensitet over hele arbejdslivet,« siger karriererådgiver Morten Esmann.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen