Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Elevatortalen: Salgstalen, der kan give dig drømmejobbet

370435934.jpg

En skarp præsentation er et vigtigt værktøj til jobsamtalen. IDAs karrierekonsulent Kenneth Carstensen giver tips til, hvad du bør og bestemt ikke bør gøre.

At komme til jobsamtale uforberedt og uden et klart budskab kan skyde dine jobchancer i sænk, før du overhovedet får foden tæt på målstregen.

Det kan sammenlignes med en fodboldspiller, der skiftes ind på banen uden at have afklaret sin rolle på holdet med træneren. Resultatet er, at han render rundt og forsøger at gøre sig nyttig, men i stedet frustrerer og skaber forvirring. Og netop det kan ske til jobsamtalen, hvis du ikke er klædt på til opgaven.

21BUSThomas-Gregers-Honor--.jpg

Derfor råder karrierekonsulent i IDA Kenneth Carstensen til at forberede en præsentationstale – eller en elevatortale, som det også kaldes. Nøgleordene er en ’smagfuld appetitvækker’, som skal gøre virksomheder nysgerrige.

Talen varer 30 sekunder til et minut, hvor du som jobsøger eller sælger skal fremvise dit produkt og overbevise modtageren om kvaliteten af det. Ansættelsessamtalen er en oplagt lejlighed til at praktisere præsentations-talekunsten – og faktisk kan fremtidens jobsamtale meget vel starte med din videopræsentation, som blot er endnu en variation af elevatortalen.

Fordelen ved at øve sig på elevatortaler er krystalklar ifølge Kenneth Carstensen:

»Du bliver mere skarp på, hvad du umiddelbart kan bidrage med. Derved kan man øge succesraten for at få flere samtaler eller uddybende jobsamtaler. Årsagen er, at du skaber interesse hos arbejdsgiver, fordi du henvender dig direkte til deres behov.«

Han indskyder, at forberedelsen ligeledes er med til at berolige og give mere selvtillid frem til samtalen.

Danske penge. Pengesedler og mønter.

Djævlen gemmer sig faktisk i detaljen

Dog er der et par regler, som jobsøgere bør have i baghovedet, når de skal lirer salgstalen af.

Kenneth Carstensen peger især på at undgå for mange detaljer i starten.

»Hiv de vigtigste pointer frem i begyndelsen. Hvis man bare taler, men ikke har et bestemt budskab, som er målrettet arbejdsgiver, risikerer man at kede og tabe lytteren,« fremhæver Kenneth Carstensen og tilføjer:

»Mange mennesker bruger for mange ord, så modtageren mister interessen. Djævleordene, som jeg kalder dem, skjuler derudover også de vigtige pointer, man måtte have, bag en skov af ord.«

Ideen er, at den argumentation, man som jobsøger fremlægger, skal leve op til modtagerens behov. Derfor skal folk på jobjagt også huske at læse op på den enkelte virksomhed, så personens salgstale kan målrettes netop denne stilling. Og så er det altid en god ide at teste sig selv på forhånd: Er du klar til jobsamtalens svære spørgsmål?

Stress

Afstem jeres forventninger

Når man som jobsøger har præsenteret sig selv, bør man sparke bolden over på virksomhedens banehalvdel, anbefaler Kenneth Carstensen:

»Den næste del af samtalen er informationsfasen. Her forventningsafstemmer man med firmaet om deres behov og ens egne ønsker til den pågældende position. Så kan man lettere fremhæve sine kompetencer i forhold til det søgte.«

Således er det op til dig at argumentere for, hvordan din baggrund og dine evner kan være med til at skabe værdifulde løsninger for firmaet. På den måde er elevatortalen en vigtig del af din optimale forberedelse til jobsamtalen.

Under samtalen er det mest essentielle derfor at skabe en god dialog, påpeger karrierekonsulenten. Det er fundamentet for konstruktive løsninger og ikke mindst en fagligt fyldestgørende samtale.

»En god elevatortale kan føre til en langt bedre dialog under jobsamtalen eller samtale med kunden. Og en god dialog er, hvad der i sidste ende sikre dig jobbet,« pointerer Kenneth Carstensen.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

18BUSstress-103219.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen