Berlingske Business

Ekspert: Bryd ud af flinkeskolen og bliv hørt på jobbet

flinkeskole
Gennem 20 år har Johnny Schultz holdt kurser i »personlig gennemslagskraft«, hvor han lærer deltagerne at levere deres budskaber med saft og kraft. Det er lige så ofte mænd, der har brug for at gøre mere opmærksomme på sig selv, fortæller han.

Gennem 20 år har Johnny Schultz holdt kurser i »personlig gennemslagskraft«, hvor han lærer deltagerne at levere deres budskaber med saft og kraft. Det er lige så ofte mænd, der har brug for at gøre mere opmærksomme på sig selv, fortæller han.

Flinkeskole-eleven sidder tavs til mødet og holder et ellers klogt og velplaceret indspark tilbage, mens mere dominerende kollegaer optager al taletiden. Det er et af de scenarier cand.psych. Johnny Schultz fremhæver, når han underviser på kurset ’personlig gennemslagskraft.

I hans undervisning tager han udgangspunkter i de to arketyper flinkeskole-eleven og modstykket, som han kalder super-egoet. På møder eller i dialogsituationer er det oftest flinkeskole-eleven, der trækker det korte strå og sidder tilbage uden at sige noget. For at komme væk fra denne situation handler det om at bryde ud af høflighedsskallen.

»Personlig gennemslagskraft handler generelt om verbal og non-verbal kommunikation, om hvordan både dit budskab og dit kropssprog fungerer, så du virker troværdig og autentisk, så du bliver hørt, forstået og respekteret,« siger Johnny Schultz.

13BUSPix-Svejser-175726-763.jpg

Hvor kommer det fra?

En forudsætning for at få mere gennemslagskraft er dog, at man ser på sin personlig udvikling eller »vækst«, som Johnny Schultz kalder det. Hvor slagkraftigt man formidler sine budskaber er nemlig vævet tæt sammen med, hvem man i øvrigt er. Desuden er en meget udadvendt opførsel ikke nødvendigvis altid en fordel.

»For at lære at træde mere i karakter, må man også stille sig selv spørgsmålene: hvorfor er jeg skruet sammen som jeg er, hvorfor er jeg blevet medlem af flinkeskolen, og hvordan melder jeg mig ud,« siger Johnny Schultz.

Masser af de flinke

Ofte er der mange flinkeskoleelver på Johnny Schultz kurser, for der findes i det hele taget mange af dem. Han understreger flere gange, det på ingen måde kun er kvinder, der er opdraget til at opføre sig næsten selvudslettende. Også mange mænd er medlemmer af flinkeskolen.

»Det er en udbredt misforståelse, at det kun er kvinder. Det er begge køn. Generelt er der alt for mange mennesker, der er så hæmmede og generte, eller så meget medlem af flinkeskolen, at de holder sig alt for meget tilbage,« siger Johnny Schultz, der på kurset giver deltagerne mental styrketræning, så de – gennem teknikker – får mod til at overvinde generthed eller flinkeskolementalitet.

03BUSRuben-Skov-141120.jpg

Relevant for alle

Personlig gennemslagskraft er selvfølgelig relevant for ledere og folk, der ofte skal præsentere noget i deres arbejde. Men alle kan høste gevinst af at kunne udtrykke sig med ro, nærvær og eftertryk. Der er ingen tvivl om effekten af god kommunikation, siger han.

»Hvis vi forstår at tune ind på hinandens kommunikationskanaler, opnår vi større effektivitet, mere videndeling og færre konflikter,« afslutter han.

..

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen