Berlingske Business

Eksministrenes nye vej til direktørposter

17BUSCase-BM---Tidligere-po.jpg
Carina Christensen, tidligere minister under Anders Fogh Rasmussen (V), mener at det ville være sundt for alle politikere at prøve at arbejde i det private. Foto: Claus Fisker

Ledelse er i langt højere grad begyndt at handle om lobbyisme og politisk indflydelse. Det kan i modsætning til tidligere bane vejen for direktørposter for eksministre, mener headhunter.

Et ministerjob på CVet og alligevel er det uhyre svært at få fodfæste i erhvervslivet. Det scenarie har ramt flere tidligere topministre, efter at de er røget ud af Folketinget. Men hvis vælgerne i morgen siger nej til nogle af de nuværende ministre, behøver de ikke at være så nervøse. I modsætning til tidligere er eksminister blevet en mere attraktiv vare i erhvervslivet.

Specielt inden for diverse interesseorganisationer er det blevet muligt for tidligere ministre at indtage topposter som direktører eller lignende. Sådan lyder vurderingen fra partner Tina Overgaard fra konsulenthuset Genitor. Hun arbejder med lederudvikling og rekruttering inden for både det offentlige og politisk styrede organisationer.

Karen Hækkerup

»Jeg udtalte mig om, eksministre kunne bruges i erhvervslivet for nogle år siden, og dengang var min pointe, at det var rigtigt svært. I dag er det anderledes. Forhenværende ministre kan godt komme ud og få en ny karriere,« siger Tina Overgaard, der mener, at det skyldes, at ledelse i stigende grad er begyndt at handle om evnen til at netværke og agere i forhold til samarbejdspartnere.

Læs Berlingske Business-portræt af ejendomsdirektør og eksminister Jakob Axel Nielsen

»Populært kan man sige, at ledelse har fået en meget udadvendt side. Man skal være en dygtig lobbyist og vide, hvordan man skaber politisk indflydelse. Det er netop nogle af de ting, som tidligere ministre er gode til. De har nemmere adgang til beslutningstagerne. De ved hvornår og hvordan, de skal sætte ind,« siger Tina Overgaard, der mener, at vi fremover vil se langt flere spring fra Christiansborg og ud i erhvervslivet og tilbage igen.

1. Lene Espersen

»Vi vil komme til at se mere mobilitet mellem det private og det politiske. Det manglede også bare. Vi har en holdning om, at det ikke er godt, hvis politikerne klæber til taburetterne, så skal vi være klar til at tage imod dem, når de søger væk fra politik,« siger Tina Overgaard, der påpeger, at jo dårligere ministrene har gjort det, desto sværere bliver det bagefter.

17BUSdyremose-2.jpg

Blandt den lange række af eksministre er tidligere arbejdsminister Ove Hygum og tidligere skatte- og sundhedsminister Carsten Koch to af dem, som har gjort eller gør karriere i det private. Mens det for andre bestemt ikke er lykkedes lige så godt.

Carina Christensen nåede at have tre ministerposter i Anders Fogh Rasmussens (V) tid som statsminister. Hun røg ud af Folketinget, da de Konservative havde et dårligt valg tilbage i 2011. I dag sidder hun som direktør for UdviklingVejen, der er en privatorganisation, som forsøger at skabe vækst i Sydjylland.

Hun mener, at eksministre har masser at byde på til erhvervslivet.

»Politikere er gode til at skære igennem, og vi kan sagtens levere. Det er man vant til fra Christiansborg. Alle holder øje med, om man når de mål, som man sætter op,« siger Carina Christensen, der selv havde en karriere i erhvervslivet, før hun stillede op til Folketinget.

»Der er nogle ting, som er de samme i et job som direktør og som minister. Omvendt er der ligeledes ting, der er forskellige. Opgaven som minister skal bestemt ikke undervurderes. Det er et meget stort arbejdspres, men det er meget »hands on« ude i virksomhederne. Her har man ikke andre partier, man skal være enige med. Hvis du er enig med dig selv, kan du bare rykke. Det er utroligt sundt, og det burde alle politikere prøve,« siger Carina Christensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen