Berlingske Business

DJØF: Der findes andre veje

qrw
Det er prestigefyldt at få en graduate-stilling, men der er andre muligheder, lyder det fra DJØF. ARKIVFOTO Foto:

Det er prestigefyldt at få en graduate-stilling, men der er andre muligheder, lyder det fra DJØF.

Der er andre veje til drømmejobbet end de højt profilerede graduate-programmer i landets største selskaber. De unge skal passe på, at de ikke ser en stilling i et graduate-program som en badebillet, der er en forlængelse af studiet.

Sådan lyder det fra DJØF, der organiserer mange af de kandidater, der får jobbene i graduate-programmerne. Kommentaren kommer på baggrund af en rundspørge til de 20 største selskaber på Københavns Fondsbørs, som Berlingske Business har foretaget.

Line Lolk Thomsen, talent CSC

Resultaterne viser, at mere end halvdelen af selskaberne har graduate-programmer, og et ganske pænt antal stillinger bliver udbudt på den måde. For de unge nyuddannede er den store fordel, at de ikke skal have tre til fem års erfaring. Tværtimod vil virksomhederne have dem direkte fra uddannelserne. Thomas Kantsø, chefkonsulent i DJØF, påpeger, at det er positivt med graduate-programmerne, men han mener også, at de nyuddannede kan fokusere for meget på dem.

»Med den måde, som virksomhederne præsenterer programmerne på, virker det ofte som om, at de er den eneste mulighed for at komme ind på arbejdsmarkedet, men det er ikke tilfældet. En graduate-stilling er ikke meget anderledes end at begyndte som fuldmægtig i et ministerium,« siger Thomas Kantsø.

»Hvis man får et graduate-job, er det en blåstempling for den enkelte, fordi det er svært at få dem. Men mange glemmer, at der er andre muligheder for nyuddannede. Eksempelvis er et godt studenterjob ofte en direkte vej til en fastansættelse. Med et studenterjob kan man også fremvise nogle års erfaring, som ofte er påkrævet i andre typer job end graduate-stillingerne,« siger han.

Unge erhvervsledere

I besvarelserne fra virksomhederne kan man se, at ideen med programmerne ikke er ny. Flere af programmerne har over ti år på bagen, men de bliver i stigende grad brugt af virksomhederne og er udvidet over årene. Omvendt er der også enkelte virksomheder, der svarer, at de ikke længere har et program.

Det gælder bl.a. FLSmidt & Co. samt forsikringskoncernen Tryg. Hos Danske Bank har man gode erfaringer med graduate-programmet, fordi banken får den nyeste teoretiske viden, og fordi »det er med til at skubbe de eksisterende måder at gøre tingene på«, lyder det fra banken. Banken skriver samtidig, at målsætningen for i år er færre, men mere målrettede ansøgninger. Det skal bl.a. ske gennem tydeligere krav og en målrettet rekrutteringskampagne. Thomas Kantsø understreger, at de unge skal være på mærkerne, når de begynder i et program.

»Man bliver bedømt på personlighed og faglighed lige fra begyndelsen. Der skal leveres hele vejen igennem, for ellers er det ikke sikkert, at man får tilbudt en stilling, når programmet slutter,« siger Thomas Kantsø.

Karakterkrav vil koste unge uddannelse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen