Berlingske Business
13:02Genmab-aktie falder pludseligt efter partners salgstal

DI: Der er brug for en MBA-rangliste

DI
»Man må sige, at det efterhånden er ganske svært at orientere sig i udbuddet af MBA-uddannelser i Danmark. Både for virksomhederne og de enkelte deltagere. Den reelle bekymring er, at det ikke er alle uddannelserne, som udbydes på et universitet og under ens kvalitetskontrol,« siger Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri. Foto:

Det skal være nemmere at finde rundt i MBA-uddannelserne i Danmark. Man bør overveje en samlet dansk akkreditering, mener DI, som også efterlyser en rangliste over uddannelserne.

Det er alt for svært for brugerne og virksomhederne at finde rundt i de mange tilbud om MBA-uddannelser. Der skal strammes op på loven om uddannelserne herhjemme, og vejen frem kan være, at alle MBA-uddannelser skal godkendes. Det som med et fint ord kaldes akkreditering.

Sådan lyder budskabet fra Dansk Industri, DI. Ifølge organisationen findes der ti forskellige udbydere af MBA-uddannelser herhjemme. En række af dem er udbudt via universiteterne. De skal derfor leve op til den standard, som uddannelser på de pågældende universiteter har.

Men derudover er der også en del private udbydere af MBA, og de må i princippet selv om, hvad de gør. MBA er ikke en beskyttet titel på den måde. For eksempel udbyder Niels Brock og IBA – Erhvervsakademi Kolding MBA i samarbejde med udenlandske universiteter og dermed på den licens, det udenlandske universitet har.

MBA

»Man må sige, at det efterhånden er ganske svært at orientere sig i udbuddet af MBA-uddannelser i Danmark. Både for virksomhederne og de enkelte deltagere. Den reelle bekymring er, at det ikke er alle uddannelserne, som udbydes på et universitet og under ens kvalitetskontrol,« siger Charlotte Rønhof, underdirektør i Dansk Industri.

»Lovgiverne bør se på, om det er en god idé, at MBA kan udbydes på for eksempel erhvervsakademier under et udenlandsk universitets akkreditering. Det smager jo lidt af smuthuller i lovgivningen,« siger Charlotte Rønhof, som mener, at tilbuddene er for uoverskuelige.

27BUSFrederik-Nellemann-205.jpg

»Især for brugerne er det svært at forstå, at nogle uddannelser kan være dansk akkrediteret i Danmark og andre i udlandet. Både for den enkelte og virksomhederne er det ret mange penge, man investerer. Derfor burde markedet være nemmere at gå til,« siger Charlotte Rønhof, som opfordrer regeringen til at se på, om markedet for MBA-uddannelserne er tilstrækkeligt reguleret.

»Derudover kan man vælge at lave en rangliste over uddannelserne. I USA arbejder man meget på at lave den slags lister, hvor man eksempelvis ser på, hvor meget folk, der har været på uddannelserne, tjener,« siger underdirektør Charlotte Rønhof, som mener, at en rangliste kan udarbejdes både af det offentlige og private.

MBA

Deltagerlisten er vigtig

Hos Djøf har man mange medlemmer, som gør brug af MBA som efteruddannelse. Lina Matz, chefkonsulent hos Djøf, mener ikke, at det er afgørende, om MBA-uddannelserne er akkrediteret her i landet eller i udlandet.

Men hun er enig i, at udbuddet af uddannelser er en stor jungle, og det gælder ifølge hende om at gå efter MBA-skoler, som er akkrediteret. Det er nemlig garantien for, at uddannelsen har et vist niveau, fremhæver Lina Matz.

Hun råder derudover Djøfs medlemmer til at se efter tre ting, når de vælger, hvor de skal tage deres MBA:

»Man skal vride en deltagerliste ud af udbyderne. Halvdelen af uddannelsen ligger i klasserummet, og spørgsmålet er, om de profiler, uddannelsen kan tiltrække, er så tunge, at debatten i klasselokalet har et vist niveau. Det er ikke altid, at skolerne vil ud med en deltagerliste, men det er ret vigtigt, at de optagelseskriterier, de har, har et ordentligt niveau,« siger Lina Matz.

»Derudover skal man se på, hvem der underviser, og det skal uddannelsesstederne offentliggøre,« fortsætter hun.

»Det sidste er, at folk skal gå hjem og se på formatet af uddannelsen. Nogle strækker sig over to år, nogle over tre år, og andre er modulopbygget. Man skal se på, hvordan det passer til ens familieliv. Det handler om de ressourcer, man skal bruge. Man skal være klar til at kunne tage læring til sig – ellers hænger det ikke sammen,« siger chef­konsulent Lina Matz.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen