Berlingske Business

»Det kræver vilje og mod«

03BUSMette-Maix.jpg
Overskrift
For Mette Maix, direktør i Føtex, betyder det meget at kunne sammensætte det rigtige hold af medarbejdere og kunne lede det. Foto: Sara Gangsted
 

Mette Maix, direktør i Føtex, giver gode råd om, hvad det kræver at komme til tops.

1. Hvordan går en arbejdsuge? Hvor mange timer arbejder du?

»Jeg aner det ikke, men sikkert for mange. Med elektroniske hjælpemidler er det blevet nemmere at være på mange steder på samme tidspunkt. Jeg kan som regel holde fri i weekenden. Og så er der jo meget fleksibilitet i jobbet. Men jeg arbejder stadig for mange timer. Jeg bor i København og arbejder i Aarhus. Jeg tager toget mandag morgen. Det er dejligt, for så har jeg god tid til at få læst og planlagt ugen, så der er en rimelig velplanlagt plan for, hvilke møder ugen skal gå med. Mandag til torsdag er jeg i Aarhus. Fredag er jeg i København, hvor jeg har tid til mere refleksion, planlægning og til at komme rundt at besøge butikkerne.«

03BUSTopleder-konference.jpg

2. Hvordan får du en topstilling til at hænge sammen med privatlivet?

»Det gør jeg ved at have et stort netværk og en god mand. Og ved at være god til at kommunikere både professionelt og privat og melde ud, hvor man er henne, og hvilke aftaler man har, så man får forventningsafstemt. Og gode bedsteforældre var vigtigt, da børnene var yngre. Men nu er de 13 og 16, så det er blevet nemmere at planlægge.«

3. Hvor meget uddannelse/efteruddannelse skal der til for at komme til tops?

»Jeg tror ikke rigtigt, at der er nogen formel for det. Når man kigger på forskellige typer på topposter, er der ikke nogen formel, man kan trække ned over dem. Det er forskellige typer både med og uden længerevarende uddannelse. Jeg holder mig skarp ved at træne mig selv inden for mit felt – gennem de opgaver, jeg får, ved at læse artikler, holde øje med, hvad der sker på forskellige markeder, ved forskellige konkurrenter, ved at være nysgerrig og så hele tiden være på forkant med den udvikling, der er relevant for mit job. Det er vigtigt, at man har den faglige og personlige nysgerrighed. Jeg tror, det er vigtigt, at man har en vis faglig ballast. Men det er ikke umuligt at komme til tops uden en lang uddannelse. Det ser man jo især i min branche. Jeg har haft en tidligere chef, der var slagteruddannet.«

03BUSPernille-Erenbjerg.jpg

4. Hvilke personlige egenskaber kræver det for at opnå en toppost?

»Jeg synes, det kræver noget vilje, noget mod, det kræver noget vedholdenhed. Man skal være nysgerrig, og man skal have lyst til hele tiden at arbejde med de problemer og løsninger, som man møder. Jeg kan se, at noget af min styrke er at kunne lede et hold og sammensætte det rigtige hold. Man skal have en vis portion empati og menneskekendskab, for i dagens Danmark handler det jo også om at kunne motivere nogen til at arbejde for dig og være med til at gøre det, for det er jo ikke dig selv, der gør det hele alene. Så det, tror jeg, faktisk er helt afgørende. Man skal ikke kun rekruttere, så alle ligner én selv, men det skal afspejle de opgaver og kompetencer, du har brug for. Det vigtigste er, at man er god til at sætte sit team.«

5. For at komme til tops skal man vise resultater. Hvordan gør man bedst det?

»Hold fokus på indholdet og ikke på, om de andre lægger mærke til det. Det handler i høj grad om at sætte det rigtige hold, for dets resultater smitter af på dig. Det vigtigste er at kunne motivere sine medarbejdere.«

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen