Berlingske Business

»Det er lidt nørdet«

»Det er lidt nørdet« - 1
Revisionsfaget lider af et nørdet imaget Foto:

Jesper Larsen, der studerer økonomi, har overset revisionsbranchens imagekampagne.

Pricewaterhouse Coopers, Deloitte, KPMG og Ernst & Young. De store revisionsvirksomheder reklamerer for sig selv ved at opkalde de studerendes auditorier efter sig selv på Copenhagen Business School.

Og foran Karrierecentret, hvor de studerende kan få gode råd, har virksom­hederne lagt brochurer frem til fri afbenyttelse.

Annonceringen har dog ikke påvirket Jesper Larsen på 27 år, der studerer økonomi ved Københavns Universitet og som kun mangler et halvt år, før han er færdig med sit speciale.

Sobre og strømlinede
På spørgsmålet om, hvad han mener om revisorerne trækker han sig en anelse tilbage i stolen, hvorefter han svarer undvigende.

»Det er nok et lidt sterotypt billede, jeg har.«

Han trækker på skulderen.

»Jeg tror, at revisorerne er nogle strømlinede, karriereorienterede og meget sobre mennesker,« siger han tankefuldt.

Tal og regnskaber
Måske er det dresskoden, der får ham til at tænke sådan om en revisor. De holder jo på formerne.

»En revisor skal ud og udføre opgaver for eksterne kunder, og derfor skal han være repræsentativ,« formulerer han sit billede af en typisk revisor.

Jesper Larsen har aldrig selv overvejet at studere revision. For jobbet som revisor lyder for ham til at være meget ensidigt med fokus på tal og regnskaber.

Selv om han har tvivlet på, hvad han ville studere, faldt valget på økonomi, fordi han vidste, at uddannelsen kunne give ham en bred samfundsmæssig viden. Han blev dengang påvirket af venner og medstuderende.

»Jeg tror, de fleste unge identificerer sig meget med deres profession, og en uddannelse som revisor lyder for mig som en meget fastlåst uddannelse,« indrømmer han så.

»Aner det faktisk ikke«
Han sidder og tænker et øjeblik.

»Måske er uddannelsen fulgt med. Der må vel egentlig også være fokus på globalisering, IT og økonomi på faget – og det må vel give nogle muligheder,« siger han tænksomt.

»For at være helt ærlig ved jeg ikke helt, hvad en revisor laver,« afslører han.

Det er ikke, fordi han er bange for tal. Det er der også i økonomistudiet, men her vidste han, at studiet bliver kombineret med analyser og refleksive måder at tænke på.

»Måske er det, fordi jeg forbinder det at arbejde som revisor med noget, der er meget stringent og ret nørdet,« slutter han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen