Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Derfor svigtes talenterne af HR-chefer

File Folder Labeled as Talent Management.
Foto:

Næsten fire ud af ti virksomheder har ikke sat i system, hvordan de plejer og udvikler deres talenter, viser ny undersøgelse. Det kan betyde, at de mister deres talenter og hele tiden må arbejde på at ansætte nye.

Tusindvis af unge danskere knokler for at gøre karriere i de danske virksomheder, men de føler sig ofte svigtet af deres personale­direktører.

Virksomhederne bruger langt flere ressourcer på at tiltrække nye talenter, mens det kniber noget mere med at udvikle og fastholde de talenter, som virksomheden allerede har.

Det viser en undersøgelse fra rådgivningsfirmaet PwC. Lidt over 100 HR-direktører fra de mellemstore og allerstørste virksomheder har medvirket i undersøgelsen, hvor de har svaret på, hvordan de arbejder med virksomhedens talenter.

Undersøgelsen viser, at fire ud af fem af virksomhederne har talentpleje som en del af topledernes agenda. Men omvendt har hele 39 procent af virksomhederne ikke noget egentligt program for at arbejde med og udvikle deres talenter.

18BUSLine-Lolk-Thomsen-tale.jpg

PwC mener, at sidstnævnte er meget påfaldende, fordi vi er gået ind i en tid, hvor det bliver stadigt sværere at få den rigtige kvalificerede arbejdskraft i mange brancher.

Senior manager hos PwCs Consulting Jens Brøndsted fremhæver, at finanskrisen holdt medarbejderne og talenterne fast i deres job. Nu er folk igen begyndt at skifte meget mere.

»Kampen om at have de bedste talenter er for alvor genopstået. Vores undersøgelse viser, at virksomhederne bruger langt størstedelen af deres indsats på at hive folk ind i virksomhederne og kun delvis på udvikling, og i endnu mindre grad på at fastholde talenterne og slet ikke på at flytte rundt på talenterne,« siger Jens Brøndsted, der fremhæver, at den manglende talentpleje kan medføre, at de gode medarbejdere forsvinder for hurtigt. Og det er dyrt hele tiden at skulle ud og hente nye folk.

Vibeke Skytte, Lederne.

»Det vil være markant billigere, hvis man i stedet fokuserer på at flytte rundt på virksomhedens interne talenter, så de hele tiden er på de strategiske nøglepositioner, der kan drive forretningen i den rigtige retning. Risikoen er, at talenterne oplever, at der ikke er nok fokus på det, at de er talenter, og begynder at søge nye græsgange. Det er en ond spiral,« siger Jens Brøndsted, som peger på, at 25 procent af virksomhederne ikke mener at have adgang til den talentmasse, som skal til, for at de kan fuldføre virksomhedens forretningsstrategi.

Hos Jysk, der operere med flere end 1.000 butikker i 19 lande, arbejder man med flere programmer for talentudvikling. Koncernen har en målsætning om, at 80 procent af koncernens ledige stillinger skal besættes af medarbejdere, man allerede har.

»Det, vi ser på, er, om vi har de rigtige mennesker klar til vores ekspansion. Vi taler med medarbejderne ved den årlige samtale for at finde ud af, hvad de vil. Vi går ind og evalue­rer medarbejderne og deres potentiale ud fra nogle kriterier. Hvert af de lande, som vi er i, skal hvert år oplyse, hvor mange butikschefer de har brug for år. De mulige butikschefer gennemgår et træningsprogram,« siger HR-chef hos Jysk Lars Dahl Christensen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen