Berlingske Business

Derfor gør forskellighed en gruppe stærk

sdf
Derfor gør forskellighed en gruppe stærk. Byline Iris & PR.

KLUMME. Heldigvis fravælger kun de færreste virksomheder partout kandidater, som er blevet grå i toppen eller har fået en brille på næsen, skriver Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne.

En af mine bekendte har for nylig skiftet job, hvilket der som sådan ikke er noget usædvanligt ved.

Som jeg tidligere har berørt, er Danmark faktisk blandt de lande i Europa, hvor befolkningen hyppigst skifter job. Omkring 800.000 danskere finder hvert år en ny kantine at spise frokost i, og det betyder, at vi kan kalde os europamestre i jobomsætning. Og når man taler hyppige jobskifter, spiller det også en rolle, at de fleste af os skal arbejde, til vi er tæt på de 70 år med deraf følgende flere potentielle job­skifter.

Men det er ikke lige let for alle at lande et nyt job, når man er i den sidste fjerdedel af arbejdslivet. Min bekendte er 60 år, og han har gennem de seneste par år haft et ønske om at komme videre i sin karriere. Han har søgt rigtigt mange stillinger, men først nu er det lykkedes ham at få en aftale i hus.

Udfordringen har efter hans egen vurdering ikke umiddelbart været hans kvalifikationer, men derimod hans alder og de fordomme, der generelt forbindes med »ældre« jobansøgere. Og fordomme er der mange af – eksempelvis at man, når man ansætter en, der er oppe i årene, kan forvente, at de alligevel inden for kort tid går på pension.

18BUSPix-S-ren-Skou1-182004.jpg

En anden fordom er, at ældre med­arbejdere ikke har den samme energi som yngre medarbejdere og derfor ikke er lige så effektive som yngre kolleger. Det passer sikkert på nogle få, men efter min vurdering slet ikke på broderparten af de »ældre«, der i dag er aktive på arbejdsmarkedet.

For mig at se er det rigtigt vigtigt, at vi som ledere sørger for, at vores virksomhed har en medarbejderstab, der er mangfoldigt sammensat. Det betyder også, at der skal være plads til ældre medarbejdere.

For rigtigt mange virksomheder kan det være en gevinst at have flere gene­rationer ansat. Ældre medarbejdere har ofte en stor viden at dele ud af og kan dermed fungere som mentorer for de yngre.

De unge, der træder ind på arbejdsmar­kedet i dag, er som gruppe betragtet meget selvstændige og har egne tanker om, hvordan de kan bidrage og skabe værdi for virksomheden – og det er rigtigt positivt. Men indimellem er der også brug for en kollega med lidt mere livserfaring, som kan træde til, når der skal gives gode råd.

Når jeg kigger tilbage på mit arbejdsliv, er jeg slet ikke i tvivl om, at det har betydet rigtigt meget for mig, at jeg har haft ældre kolleger at lære af og støtte mig til. Tilsvarende har jeg i dag en helt klar oplevelse af, at jeg kan bidrage med rigtigt meget til mine yngre kolleger. Derfor er det også ærgerligt igen og igen at høre, at det kan være svært at skifte job, fordi alderen tillægges stor betydning.

norden

Det er ofte forskelligheden, der gør en gruppe stærk, og derfor skal vi tænke alle generationer med, når vi som ledere sætter vores hold. Og vi skal selvfølgelig også sikre os, at vi er i stand til at lede dem på den bedst mulige måde, hvis vi skal opleve forskelligheden positivt, for deres behov er forskellige.

Unge Jesper kræver måske lidt mere feedback end den lidt ældre Torben, der til gengæld måske skal have lidt mere instruktion i forhold til nye systemer etc. Det skal vi som moderne ledere kunne håndtere.

Jeg er selvfølgelig glad for, at min bekendte fik det job, som han drømte om, men jeg oplevede desværre også, at han selv ofte var med til at italesætte, at hans alder var årsagen til, at han ikke blev inviteret til jobsamtaler eller fik tilbudt job.

Jeg anerkender, at det kan have spillet ind, men tænker også, at det måske ikke var den eneste årsag i de tilfælde, hvor han ikke blev kaldt til samtale. Min erfaring er således, at heldigvis fravælger kun de færreste virksomheder partout kandidater, som er blevet grå i toppen eller har fået en brille på næsen!

jb

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen