Berlingske Business
17:42

Derfor er det så svært at bryde dårlige vaner

Rygning, manglende motion eller andre usunde vaner kan være meget svære at ændre på. Det er hjernes belønningscenter, som spænder ben.

København: Kunne du tænke dig at dyrke mere motion, drikke mindre alkohol eller kvitte cigaretterne? Du har måske forsøgt dig med at ændre din livsstil før, men uden held.

Og det er helt normalt.

Dårlige vaner lægger man ikke bare lige fra sig, siger Bobby Zachariae, som er professor i sundhedspsykologi og netop har udgivet bogen "Nye vaner - Støtte til adfærds- og livsstilsændring".

- At bryde en vane er en hel proces med forskellige faser, man går igennem, siger han.

Du har måske troet, at en adfærdsændring handler om en resolut beslutning, der skal bibeholdes med hård disciplin.

Vi kender alle nogen, der eksempelvis har besluttet sig for at stoppe med at ryge og succesfuldt har taget en kold tyrker - men det er svært at gøre dem kunsten efter.

- Nogle mennesker tænker, at hvis de får et tilbagefald, er de en fiasko og kan lige så godt give op. Men den eneste fiasko er netop at give op. Tilbagefald er noget, man skal håndtere, siger Bobbe Zachariae.

Når vi får tilbagefald, skyldes det, at vi har haft succesoplevelser med en given adfærd. Eksempelvis har det måske været sejt, at vi røg, dengang vi startede, eller vi var en del af en social kreds, hvor alle de andre drak.

Det fællesskab, der har været omkring denne aktivitet, har altså aktiveret hjernens belønningscenter, hvilket er vanedannende.

Når du gør noget, der føles godt, udløser din hjerne signalstoffet dopamin, der gør dig lykkelig.

Det kan være nikotin, alkohol eller bare en god oplevelse, siger professor Hartwig Siebner, som er forskningsleder på neurologisk afdeling på Bispebjerg Hospital.

- I starten bliver du lykkelig, hvis du eksempelvis ryger en cigaret. Senere bliver du ulykkelig, hvis du ikke gør det, forklarer Hartwig Siebner.

Risikoen for fiasko er større, når man ikke har tiltro til, at man kan gennemføre en vaneændring og blive lige så lykkelig uden den dårlige vane.

Et tilbagefald kan derfor hurtigt føre til total kapitulation i stedet for et raskt spring op på hesten igen.

- For du kan bare ikke bryde dine vaner, før du er sikker på, at du gerne vil, siger Bobby Zachariae.

Fakta: Sådan bryder du den dårlige vane:

Spørg dig selv:

- Er du virkelig motiveret til at bryde den givne vane?

- Hvis ikke, hvor tæt er du så på at finde motivationen til at bryde vanen?

- Hvad er gevinsten, hvis du bryder din vane?

- Hvad er omkostningerne, hvis du bryder din vane?

- Kan dine omgivelser støtte dig i at ændre adfærd?

Og husk: Giv ikke op, selv om du får et tilbagefald

Kilde: Nye vaner - Støtte til adfærds- og livsstilsændring. Bobby Zachariae, forlaget Rosinante

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen