Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

»Der er fædre, som gerne vil holde barsel, men ikke får lov af moren«

jesper lohse
Til venstre: Formanden for Foreningen Far, Jesper Lohse, til højre: modelfoto fra Iris.

Berlingske har bedt formanden for Foreningen Far, Jesper Lohse, om hans bud på, hvorfor mandlige ansatte hos virksomhederne Novozymes og Novo Nordisk ikke ­tager al den barsel, de kan.

»Det kan være far, der ikke gider eller ikke tror, at det bliver sjovt – eller det kan være mor, der ikke kan ­give slip. Vi ser begge årsager,« siger Jesper Lohse.

»Der er fædre, som gerne vil holde barsel, men ikke får lov af moren – eller af arbejdsgiveren. Vi har rigtig mange fædre, der både må tage selvbetalt fri eller arbejde hjemmefra for at kunne være sammen med deres barn. Problemet for nogle af fædrene er, at hvis de står fast på at ville have barsel, så risikerer de at blive skilt, fordi far og mor kommer op at skændes. Ender det med skilsmisse, så er faren fuldstændig uden rettigheder med hensyn til barsel.«

father with the baby

marianne siig

Jesper Lohse er overbevist om, at øremærket barsel til mænd vil gøre den store forskel. »Det kan vi se i de andre nordiske lande. Øremærket barsel betyder, at moren ikke kan sætte sig på barslen, for hvis faren ikke tager den, så bortfalder den.«

21BUSGrete-C-104125.jpg

Debatten om øremærket barsel til mænd har raset længe. Den tidligere socialdemokratiske ­regering opgav valgløftet om at øremærke barsel til mænd, og Løkke-­regeringen mener, at familierne selv skal vælge.

20BUSeVA-sELSING-161125.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen