Berlingske Business

»Den sværeste beslutning i mit liv«

17BUSdyremose-2.jpg
Henning Dyremose. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Tidligere finansminister Henning Dyremose var stærkt i tvivl, om politisk mudderkastning ville bremse hans karriere i erhvervslivet, da han stoppede i politik.

Tvivlen nagede for alvor hos den tidligere finans- og arbejdsminister Henning Dyremose, da han tilbage i 1993 besluttede sig for at stoppe på Christiansborg. I politik bliver der kastet masser af smuds i fuld offentlighed. Ville det være en bremse på Henning Dyremoses plan om at vende tilbage som topchef i dansk erhvervsliv.

Henning Dyremose var finansminister i Poul Schlüters (K) borgerlige regering, som faldt på grund af Tamil-sagen. Efterfølgende blev han politisk ordfører, men valgte at trække sig efter en klassisk konservativ konflikt med Hans Engell. Ifølge Henning Dyremose var det den hidtil sværeste beslutning i hans liv.

Karen Hækkerup

»Du er meget eksponeret som minister. Og sådan som det poltiske liv er strikket sammen, lever vi af at være hinandens modstandere. Det kan ikke undgås, at der bliver kastet meget smuds. Jeg var meget usikker på, om jeg var en gangbare vare som leder i erhvervslivet. Ville headhunterne være i stand til at se igennem den politiske mudderkastning og i stedet se på, hvilke resultater jeg havde skabt,« siger Henning Dyremose.

»Det understreges af, at der historisk set herhjemme er forbavsende få topministre, der har gjort karriere i erhvervslivet. I USA ser man mange skift mellem erhvervslivet, uddannelsesinstitutionerne og politik. Den tradition har vi ikke herhjemme. Jeg havde meget svært ved at vide, om der var nogen, som var interesseret i mine kompetencer,« siger Henning Dyremose, der fremhæver, at han i modsætning til andre tidligere toppolitiker havde den fordel, at han havde erhvervserfaring fra før han startede i politik.

17BUSCase-BM---Tidligere-po.jpg

Han er oprindeligt uddannet civilingeniør. Inden han gik ind i politik, nåede han blandt andet at blive chef for økonomi- og planlægningsstaben i det daværende Novo Industri og herefter marketingdirektør i Novo Enzymdivision. Da han stoppede i politik, gik hans vej tilbage til erhvervslivet forholdsvis hurtigt, selv om han var nervøs for det modsatte.

Han blev adm. direktør i trækoncernen Dalhoff Larsen og Hornman, og derefter chef for Tele Danmark, som han skulle være med til at omstille til det nuværende TDC.

1. Lene Espersen

Henning Dyremose fremhæver, at der er både ligheder og forskelle i lederrollen som minister og i det private erhvervsliv. Som minister skal man på samme måde som i det private definere nogle mål og en strategi for organisationen.

»Den store forskel ligger i beslutningsprocesserne og hastigheden i eksekveringen. I virksomhederne bliver strategierne besluttet i bestyrelserne og derefter går det videre. Hvis nogen ikke er enige, bliver de smidt ud,« siger Henning Dyremose og påpeger, at i det politiske starter det hele i regeringen og derefter videre til Folketingssalen.

»Det går meget langsommere i politik og ofte kan man ikke få flertal for de enkelte forslag. Kompleksiteten er større end i erhvervslivet, hvor du bare kæmper med konkurrenterne. Det er vanskeligere at komme igennem med det, man gerne vil som politiker, end det er som erhvervsmand,« siger Henning Dyremose.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen