Berlingske Business
17:57Tak for i dag

De unge vil være en del af succesen Novo Nordisk

Novo
Nederst til venstre: Jesper Dansholm, direktør for Universum i Danmark, står bag undersøgelsen.

Fremtidens akademikere er selvbevidste. De kræver mere end nogensinde, at deres kommende arbejdspladser har et inspirerende formål og en dybere mening.

Danske virksomheder skal i højere grad end tidligere have et inspirerende formål, hvis de vil tiltrække fremtidens medarbejdere. De studerende drømmer om at være med til at gøre en forskel.

I en omfattende spørgeundersøgelse blandt 15.478 danske universitetsstuderende kommer Novo Nordisk ud som den mest attraktive arbejdsgiver på tværs af de studerendes fagområder.

Novo

Dermed vipper medicinalgiganten Lego af pinden som den mest attraktive virksomhed blandt studerende, konkluderer undersøgelsen, som analyseinstituttet Universum står bag.

Universum undersøger hvert år, hvilke virksomheder der er mest attraktive blandt de danske studerende ud fra en række parametre. Og tendensen er klar. Virksomhedens dybere formål fylder mere for de studerende på bekostning af områder som løn og karrieremuligheder.

»Novo Nordisk står sindssygt stærkt i undersøgelsen, fordi deres employerbrand (virksomhedens attraktionsværdi, red.) står på tre ben. For det første er Novo Nordisk, ligesom de fleste andre af de største virksomheder, stærkt associeret med gode lønforhold og en god reference til CVet. Det, der adskiller dem, er, at de for det andet er stærkt associeret med en god virksomhedskultur og for det tredje ovenikøbet et inspirerende formål, nemlig at hjælpe diabetikere. I Danmark er det faktisk kun Novo Nordisk og Lego, der står på alle de tre ben,« siger Jesper Dansholm, der er direktør for Universum i Danmark, der står bag undersøgelsen.

klik på billedet for at se alle årets 100 største erhvervstalenter

fd

Selvrealisering og formål

I Novo Nordisk er man glad for positionen som den mest attraktive virksomhed blandt studerende, og Hans Ubbe Ebbesen, der er director of talent attraction i Novo Nordisk, genkender tendensen til, at de studerende er blevet mere optaget af, hvad virksomhederne beskæftiger sig med.

»Der er rigtigt meget snak om at have et inspirerende formål. Det, vi har haft fokus på i en meget, meget lang periode, er at formidle, hvilken forskel vi gør. Det kalder vi life-changing careers. Det gør vi selvfølgelig, fordi det refererer til vores grundfortælling om, at 26,8 millioner diabetespatienter er afhængige af os globalt. Men det hedder også life-changing, fordi man som medarbejder kan forvente udvikling undervejs i sin karriere hos Novo Nordisk,« siger Hans Ubbe Ebbesen.

Talent 100

Ifølge Jesper Dansholm er de danske studerende tonset op ad Maslows behovs­pyramide. For dem handler det om selvrealisering og formålet i virksomheden. Men det betyder også meget, at de kan se sig selv i formålet og føler, at de kan bidrage, påpeger han. Han forklarer, at de studerende i dag er selvsikre. Deres opfattelse er, at det er arbejdstagers marked, og de tillader sig at stille krav til virksomhederne og deres værdier.

Halvdelen af de studerende siger, at de hellere helt vil undvære et arbejde end at arbejde et sted, der ikke harmonerer med deres me-brand,« siger Jesper Dansholm. Me-brandet handler om, hvad omverdenen associerer med en selv.

04BUSmadsholmbom-191611.jpg

»Man så et lille dyk i tendensen under finanskrisen, hvor jobsikkerhed og markedssucces blev vigtigere parametre for de studerende, men samlet set var det et lille dyk i det store billede,« siger Jesper Dansholm

Pil nedad til forsikrings- og byggebranchen

Virksomheder, der ikke har formået at skabe en fortælling om sig selv som nogle, der gør en dybere samfundsforskel, rasler til gengæld ned ad listen over de studerendes foretrukne arbejdspladser.

Det går især ud over virksomheder inden for forsikring, byggeribranchen og visse IT-virksomheder. Eksempelvis er flere hardwareproducenter som Dell, Ericsson og HP faldet 17-18 pladser på top-50-listen over de virksomheder, danske IT-studerende gerne vil arbejde for.

Balance

Men også byggeribranchen har tabt popularitet blandt de studerende. Det undrer underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

»Jeg mener egentlig, at vores store medlemmer også forsøger at markedsføre sig som nogle, der har en samfundsrolle og er ansvarlige virksomheder. En virksomhed som NCC arbejder eksempelvis utroligt meget med bæredygtige løsninger, og det samme gør en virksomhed som Aarsleff,« siger Louise Pihl.

Hun ser det som afgørende, at byggebranchen bliver bedre til at kommunikere, hvilken rolle den spiller i samfundet.

Den her undersøgelse kan være et signal om, at vi som branche kan blive endnu bedre til at formidle vores budskaber til de studerende, vi gerne vil have fat i. Det er klart, at man selvfølgelig altid kan blive bedre til det,« siger Louise Pihl.

Attraktive arbejdspladser

Jesper Dansholm understreger, at undersøgelsen udelukkende skal ses som et billede på de studerendes opfattelse af forskellige virksomheder og ikke en bedømmelse af, hvilke virksomheder der har det højeste formål.

BT

Men undersøgelsen er vigtig, mener han, fordi den har stor betydning for, hvilke muligheder virksomhederne har for at rekruttere de mest talentfulde medarbejdere.

Derfor er employerbranding (virksom­heders markedsføring af sig selv som attraktiv arbejdsplads) rykket markant op på flere topchefers agenda, forklarer Jesper Dansholm. For virksomhederne handler det om at fremstå som en attraktiv arbejdsplads for at tiltrække de dygtigste medarbejdere.

Virksomhederne har mulighed for at påvirke deres employerbranding. Det er eksempelvis ikke nogen naturlov, at et medicinalselskab som Novo Nordisk, topper listen over mest attraktive virksomheder. Globalt vurderer de studerende ikke medicinalvirksomheder som attraktive, og omvendt er der ingen grund til at forsikringsselskaber, der bliver vurderet lavere i Danmark, ikke skulle kunne lave en fortælling om, at de skaber stabilitet for borgerne og samfundet, siger Jesper Dansholm.

Pil opad til de store konsulenthuse

For de økonomistuderende er det stadig meget attraktivt at arbejde i globale konsulenthuse som McKinsey og Boston Consulting Group, der ligger på henholdsvis fjerde- og syvendepladsen blandt økonomistuderende. Men også virksomheder som Bain, Qvartz, PA, Accenture, Implement og A.T. Kearney er blevet mere eftertragtede i de senere år.

»Disse virksomheder bliver ikke associeret med at forandre verden, det er de ikke lykkedes med. Til gengæld tilbyder de intellektuelle udfordringer, de er internationale, og så er de kendt for at give høje lønninger og gode karrieremuligheder. Det er med til at trække dem op på listen,« siger Jesper Dansholm.

De universitetsstuderende, der i de næste år vil indtage det danske arbejdsmarked, tilhører den såkaldte generation Y. Ifølge Jesper Dansholm er de optaget af, hvad omverdenen associerer med deres personlighed, og her spiller de sociale medier en afgørende rolle.

Til BM

»De studerende vil gerne arbejde et sted, som deres omverden også tænker godt om. Hvis mine venner vurderer, at jeg har en attraktiv arbejdsgiver, vil det også være bedre for mit me-brand,« siger Jesper Dansholm.

Og tendensen er for alvor slået igennem i de senere år, mener han. I højere grad end tidligere er der tale om en lemmingeeffekt, når de unge afgør, hvad der er en attraktiv virksomhed. Det har ændret sig siden årtusindskiftet. For 15 år siden var det nemmere for den enkelte at overbevise sit nærmeste netværk om, at deres nye arbejdsplads var attraktiv, blandt andet fordi det nærmeste netværk af kæreste, familie og venner måske kun udgjorde ti eller 20 personer.

For de studerende i dag, der har profiler på sociale netværk som Facebook og Instagram, kan netværket udgøre 500 eller 1.000 personer, og det gør det sværere at kontrollere omverdenens opfattelse af deres arbejdsplads.

»Det er jo vigtigt for os alle sammen at få anerkendelse, og måske er det særligt vigtigt for studerende, der har brugt lang tid på at studere. Nu vil de gerne ud og vise, at al den tid betød noget,« siger Jesper Dansholm.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen