Berlingske Business
17:42

De unge går målrettet efter toppen: Hver femte vil være leder

28BUSDaniel-Jacobsen-1-1550.jpg
Daniel Jacobsen fra British American Tobacco A/S når på kort tid at få kontor i København, Stockholm og London. Alt sammen for at blive klædt bedst ­muligt på til en fremtid som leder. Foto: Asger Ladefoged

Hver femte i alderen 18-30 år siger, at de helt sikkert har ambitioner om at blive ledere. Kun få afviser det helt. Men der er forskel på kønnenes ønsker.

For 26-årige Daniel Jacobsen er det hverken en blind drøm eller et uudtalt ønske. Tværtimod. Han nævner karriereplan og lederansvar i samme åndedrag og forsøger ikke at skjule sin ambition om en dag at blive leder. Det er derfor, han netop nu er en del af British American Tobaccos toårige Management Trainee-program – og ifølge en ny undersøgelse fra interesseorganisationen og A-kassen Lederne er han ikke den eneste, der har taget sigte på morgendagens lederstillinger.

Her fremgår det således, at næsten hver femte i alderen fra 18 til 30 år »helt sikkert« har ambitioner om at blive leder på et tidspunkt. Yderligere 48 pct. af de adspurgte er åbne over for muligheden og svarer »ja, måske« til spørgsmålet om, hvorvidt de har aspirationer om at blive leder. Kun hver fjerde afviser, at de i fremtiden skal være leder.

Generelt karaktertræk hos generationen

Ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt kalder det en god ting, at så mange har ambitioner:

»Jeg møder mange unge i mit arbejde, der gerne vil tage ansvar. Mange, der gerne vil have indflydelse og som gerne vil have med­bestemmelse. Det, synes jeg, er rigtigt positivt,« siger Michael Uhrenholt, der kalder ønsket om indflydelse og medbestemmelse for et generelt karaktertræk i den yngre generation. ­Noget Daniel Jacobsen også genkender hos sig selv.

Checking business solutions

»Da jeg blev færdig på Copenhagen Business School og fik mit første fuldtidsarbejde, fandt jeg ud af, at jeg gerne vil være leder. British American Tobacco bruger meget tid og mange ressourcer på, at jeg skal udvikle mig, så jeg på sigt kan levere det størst mulige bidrag,« siger Daniel Jacobsen, der i løbet af det toårige ­management trainee-program når at have ­kontor i både København, Stockholm og London. Alt sammen for at blive klædt bedst ­muligt på til en fremtid som leder.

Færre kvinder står ved lederdrømme

Undersøgelsen fra Lederne afslører desuden, at der er en kønsforskel på ambitionen om en dag at indtage en lederposition. Mens hver fjerde mand svarer, at han »helt sikkert« gerne vil være leder, er det kun hver syvende kvinde, der har sat krydset ved det samme svar. ­Næsten hver tredje kvinde afviser til gengæld at ville være leder, mens det kun er 22 pct. af mændene. Ifølge Sara Louise Muhr, der er lektor og ledelsesforsker ved Copenhagen Business School, skal man dog passe på med at tage resultaterne for bogstaveligt.

»Det er ikke, fordi tallene overrasker mig, men vi bliver nødt til at kigge på selvforståelsen. Det er for let bare at sige, det bare handler om, at færre kvinder vil være leder,« siger ­Sara Louise Muhr og kommer med et eksempel fra undervisningslokalerne på CBS:

»Hvis jeg spørger mine studerende om, hvem der gerne vil være karrierekvinder, så vrider de sig lidt i stolen, og der er ikke ret mange, der rækker hånden op, fordi ordet »karrierekvinde« er negativt ladet. Men hvis jeg så spørger, hvem der gerne vil være karrieremænd, kigger de underligt på mig og spørger, hvad jeg ­mener, fordi det udtryk ikke findes. Årsagen er, at der eksisterer en masse forventninger om, at mænd skal være chefer og ledere – som var det en selvfølge. Men kvinder, der er fremme i ­skoene og åbne omkring deres ambitioner, tit bliver mærket som »bossy« eller det, der er værre,« siger Sara Louise Muhr.

Hos Lederne er Michael Uhrenholt enig i, at selvforståelse og normer har spillet en rolle for undersøgelsens resultater. Og det ærgrer ham, for han så gerne flere kvindelige ledere:

»Kvinder har ikke dårligere forudsætninger for at være ledere. Jeg vil gå i den modsatte grøft og sige tværtimod. Hvis vi kigger på ting som empati og evnen til at netværke, er de ofte bedre end mændene,« siger Uhrenholt.

Penge, ansvar og udfordringer

Undersøgelsen viser desuden, at penge er den hyppigste årsag til unges lederønsker. 44 pct. af de adspurgte nævner således en god løn som én af de tre mest attraktive ting ved lederstillingen. Dernæst følger personlige og faglige udfordringer, ansvar og indflydelse. Færrest peger på status og anerkendelse som de meste attråværdige aspekter ved leder­jobbet. For Daniel Jacobsen er det dog ikke lønnen, der er altoverskyggende, men de andre aspekter som det mest til­talende.

»Som leder skal man få det bedste frem i folk. Man skal levere et bidrag, der er større end det, man kunne levere på egen hånd. Det er en del af ens ansvar. Det kan være svært, men jeg ser udfordringer som nøglen til udvikling. Jeg synes, det er et privilegium, og så er lønnen kun sekundær for mig.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen