Berlingske Business
17:41God weekend

Danskerne er europamestre i at skifte job: »Der ligger en stor tryghed i vores dagpengesystem«

30BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg
Vibeke Skytte, direktør i interesseorganisationen Lederne. PR-foto

Selv om det kan være fristende at lade sig lokke af eksempelvis mere i løn eller en finere titel, bør et jobskifte altid være grundigt gennemtænkt.

Hvis man ser på den medie­dækning, som 25 års-jubilæet for Danmarks erobring af EM i fodbold fik i sommer, kan ingen vist være i tvivl om, at vi her i landet er gode til at fejre vores mesterskaber og titler. Og er der ikke nye titler og mesterskaber at fejre, kan vi jo altid markere jubilæerne og årsdagene for tidligere tiders triumfer!

Knap så stor var medieinteressen, da det tidligere på året kom frem, at Danmark er blandt de lande i Europa, hvor befolkningen hyppigst skifter job.

Omkring 800.000 danskere finder hvert år en ny kantine at spise frokost i, og det betyder, at vi i forhold til befolkningstal faktisk er europamestre i at skifte job. I en artikel på tv2.dk forklarede arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet Henning Jørgensen den rekordhøje jobomsætning med det sikkerhedsnet, man som lønmodtager i Danmark har spændt ud under sig.

»Der ligger en stor tryghed i vores dagpengesystem, som griber os, hvis vi pludselig står uden en indkomst. Det giver samtidig en enorm fleksibilitet til det danske arbejdsmarked, hvor både arbejdsgiveren og lønmodtageren hurtigere kan skille sig af med hinanden, uden at de har særligt meget at miste,« lød det fra Henning Jørgensen.

13BUSPix-Flygt-model-163035.jpg

Også blandt ledere er det udbredt at skifte job. Mange ledere, jeg kender, taler om, at det er en god idé at skifte job hvert andet eller tredje år, og det er efterhånden et særsyn, at ledere fejrer ti års jubilæum i samme stilling.

I Lederne foretager vi hvert år en undersøgelse af jobskifte for at have fingeren på pulsen i forhold til vores medlemmers planer, og i den nye udgave af undersøgelsen, som bliver offentliggjort her senere i september, kan man se, at det for tiden er knap halvdelen af lederne, som bruger de sene aftentimer på at finpudse CVet og studere hjemmesider med ledige stillinger.

Helt præcis 47 procent af lederne har i større eller mindre omfang planer om at finde nye græsgange, fordelt med 12 procent, der betegner sig selv som aktivt jobsøgende, og 35 procent, som overvejer at skifte job.

30BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Umiddelbart lyder det – også i mine ører – som et højt tal, når 47 procent er på vej til at skifte arbejdsplads. Men rent faktisk er det første gang i fire år, at den samlede andel af ledere med enten reelle planer eller overvejelser om jobskifte er under halv­delen af alle adspurgte. I 2014 var andelen på 58 procent, i 2015 på 60 procent og sidste år på 57 procent.

For rigtig mange ledere falder det helt naturligt at være opsøgende i forhold til mulighederne for nye muligheder og nye udfordringer, men når vi nu ser et lille fald i andelen af jobsøgende ledere er der formentlig én primær forklaring, nemlig at det går godt i erhvervslivet. Det betyder nemlig, at ledernes udviklings- og avancementsmuligheder på den nuværende arbejdsplads er særdeles positive.

Jeg tror, at nogle af de ledere, som for et par år siden seriøst overvejede at komme videre i karrieren, i øjeblikket vurderer, at de gunstige vilkår i ­erhvervslivet gør det mere attraktivt og udviklende at blive i en længere periode i det nuværende job.

For hvorfor skifte job for at få nye udfordringer, hvis man sidder i en spændende stilling i en virksomhed, hvor ordrebøgerne er fulde og virks­omhedens muligheder for øget vækst og nye markeder er særdeles gode?

13BUSPix-Daniel-Sentow-1012.jpg

Én ting er konjunkturer, noget andet er, at der set fra min stol ligger en grundlæggende sandhed i de gamle ord om, at græsset ikke nødvendigvis er grønnere på den anden side.

Så selv om det kan være fristende at lade sig lokke af eksempelvis mere i løn eller en finere titel, bør et jobskifte altid være grundigt gennemtænkt.

Jeg kender mange eksempler på ledere, som har skiftet job, fordi de i en periode var kørt træt i det nuværende job – men som efter hovedkulds at have skiftet job sidder tilbage med oplevelsen af, at det nok havde været smartere i stedet at undersøge udviklings­mulig­hederne i det gamle job.

Vibeke Skytte er direktør i interesseorganisationen Lederne

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen