Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Danske virksomheder kæmper om fremtidens talenter

fd
For mange danske virksomheder er den evige jagt efter de dygtigste talenter blevet hverdag. »Vi er en people business. Så det eneste, vi kan konkurrere på, er at have dygtige med­arbejdere,«  chef for HR og kommunikation i Cowi, Thomas Hall. Foto:

Kampen om fremtidens dygtigste med­arbejdere er spidset markant til i de seneste år. Talent er erhvervslivets knappeste og vigtigste ressource. Derfor går virksomhederne nye veje for at tiltrække fremtidens bedste medarbejdere.

Danske virksomheder får stadig sværere ved at tiltrække den kompetente arbejdskraft, de har brug for. I løbet af det seneste årti er konkurrencen om talentfulde med­arbejdere blevet hårdere, viser en rundspørge, Berlingske har fortaget. Mangel på dygtige med­arbejdere kan i yderste konsekvens føre til, at virksomheder må takke nej til nye ordrer eller rykke produktion til udlandet.

Berlingske har spurgt 175 store og mellemstore virksomheder, hvordan de oplever, at konkurrencen om dygtige medarbejdere har udviklet sig på ti år. 61 procent af virksomhederne svarer, at konkurrencen er øget, mens 15 procent oplever, at konkurrencen er øget markant.

04BUSmadsholmbom-191611.jpg

Cowi A/S er en af de mange danske virksomheder, der mærker den hårdere konkurrence om talentfulde medarbejdere. Rådgivningsvirksomheden, der særligt arbejder inden for ingeniørteknik, er i dag i direkte konkurrence om medarbejdere med virksomheder, som man ikke konkurrerede med for bare ti år siden, forklarer chef for HR og kommunikation i Cowi, Thomas Hall.

»Vi kan se, at flere virksomheder vil have de samme medarbejdere som os. Pludselig konkurrerer vi med virksomheder i helt andre industrier som Mærsk og Novo Nordisk, der ligesom os har brug for at rekruttere de bedste danske talenter. Udviklingen skyldes, at udbuddet af faggrupper som ingeniører ikke er tilstrækkeligt, og samtidig er det vigtigt at få fat i de dygtigste af dem, der er. Det skaber en hårdere kamp om med­arbejdere, end der har været tidligere,« siger Thomas Hall.

»Vi er en people business. Så det eneste, vi kan konkurrere på, er at have dygtige med­arbejdere,« forklarer han.

klik på billedet for at se alle årets 100 største erhvervstalenter

Nødvendigt med attraktive tilbud

Konkurrencen opleves også i mejerigiganten Arla Foods. Her arbejder man ligesom en lang række andre danske virksomheder på at blive endnu bedre til at rekruttere fremtidens dygtigste medarbejdere. I dag rekrutteres talenterne allerede, mens de stadig er i gang med deres uddannelse, forklarer Birgitte Beisner, der er dansk HR-direktør i Arla Foods.

»Konkurrencen om talenterne er skærpet, og det betyder, at man som virksomhed er nødt til at komme med nogle nye attraktive tilbud. Da jeg studerede, var det først, når man var færdig med sin uddannelse, at man begyndte at se sig omkring for at finde et sted at arbejde. I dag skal vi ud at have fat i de unge mennesker, allerede mens de er under uddannelse,« siger Birgitte Beisner.

Novo

Konkret gør Arla Foods det ved at tilbyde summer internships til studerende eller ved at arrangere såkaldte case competitions, hvor studerende dyster mod hinanden om at udtænke løsningsforslag til konkrete problemstillinger, som Arla Foods står over for. Og Arla Foods er langtfra den eneste virksomhed, der går alternative veje for at vinde de dygtigste studerendes gunst.

I den danske afdeling af The Boston Consulting Group (BCG), der er et af verdens førende konsulenthuse, oplever man, at konkurrencen efter dygtige medarbejdere er »benhård«, forklarer Mai-Britt Poulsen, der er chef for BCGs danske afdeling.

»Vi er blandt andet med i en række case competitions, hvor vi coacher de studerende og på den måde introducerer dem til BCG og måden at rådgive og samarbejde med vores klienter på. Det er en rigtigt god måde at lære de unge, ambitiøse talenter at kende på, og det fører ofte til ansættelser. Vi deltager også i rekrutteringsevents på universiteterne, og så arrangerer vi vores egne events og case competitions,« siger Mai-Britt Poulsen, der forklarer, at BCG investerer rigtigt mange ressourcer i at finde de allerdygtigste med­arbejdere.

»Vi har lige været i USA med den case competition, der hedder »Doing Business In«, hvor vi sammen med Novozymes og Djøf gav udvalgte studerende mulighed for at løse en rigtig virksomhedscase. For os handler det om at skabe en løbende dialog med de unge talenter, så både vi og de er sikre på, at BCG er det rigtige valg for dem.«

Stor efterspørgsel og for lavt udbud

I Dansk Industri tager man situationen alvorligt, forklarer underdirektør Charlotte Rønhof.

»Flere virksomheder oplever, at de har svært ved at rekruttere de medarbejdere, de har brug for, og for nogle virksomheder betyder det, at de bliver nødt til at sige nej til ordrer, og samtidig får man ikke igangsat de udviklingsprojekter, man måske i virkeligheden godt ved, at man burde. For andre virksomheder kan det betyde, at de bliver nødt til at lægge deres opgaver i andre lande end Danmark,« siger Charlotte Rønhof.

Talent 100

Hun peger på, at den stigende konkurrence om talentfulde medarbejdere skyldes to afgørende faktorer.

Dels et generelt stigende krav til, hvor hurtigt globalt orienterede virksomheder skal producere og opfinde nye produkter.

Men dertil er flere danske virksomheder udfordret af, at udbuddet af relevante medarbejdere er blevet mindre, samtidig med at alle virksomheder jagter de bedste på markedet.

»Det gælder eksempelvis ingeniører og IT-uddannede, der jo har mange af de kompetencer, som virksomheder i dag i den grad har brug for. Så det er kombinationen af, at mange virksomheder i høj grad har brug for medarbejdere, mens det bliver sværere at få fat på dem,« siger Charlotte Rønhof.

Konkurrencen fortsætter

Hun mener, at løsningen på problemet er at uddanne flere og samtidig bevare den høje kvalitet, der blandt andet kendetegner danske ingeniører og IT-medarbejdere.

»Det er jo en global konkurrence det her, og hvis man tager ingeniørområdet, var det sådan for år tilbage, at virksomhederne i høj grad havde held med at hente ingeniører fra Tyskland og østlandene, men mange af de lande står i dag selv og mangler ingeniører, så de markeder er støvsuget og sværere at rekruttere fra i dag,« forklarer Charlotte Rønhof.

unge talenter

Birgitte Beisner er overbevist om, at konkurrencen vil forsætte, og derfor vil Arla Foods også optrappe sine aktiviteter for at tiltrække fremtidens medarbejdere.

»For en international virksomhed som Arla Foods, der oplever vækst i ind- og udland er det helt afgørende, at vi kan tiltrække de dygtigste medarbejdere,« siger hun.

BT

Derfor arbejder Arla Foods videre på at udvikle fleksible og stimulerende karriere­forløb til ansatte og initiativer som case competitions og internships målrettet studerende.

Heller ikke hos Cowi agter man at løfte foden fra gaspedalen i jagten på fremtidens dygtigste medarbejdere.

»Vi er nødt til at være mere fremme i skoe­ne end tidligere, fordi konkurrencen er blevet hårdere. Det handler om, at vi hele tiden er oppe på beatet og sikrer, at vi kan tilbyde de mest spændende job,« siger Thomas Hall.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen