Berlingske Business

Danske Bank og Novo går egne veje

Billede
I Danske Bank foretrækker man at skræddersy efteruddannelse til virksomhedens ledere til fordel for eksempelvis en MBA, forklarer head of global leadership and talent development hos Danske Bank. Petrina Knowles Gjelstrup. (PR-foto)

To af landets største virksomheder vil helst have lederuddannelse skræddersyet til deres behov. Kun i enkelte tilfælde bruger vi MBA, fremhæver Danske Bank.

Vi foretrækker at bruge vores egen målrettede efteruddannelse til lederne og bruger kun MBA i helt specielle tilfælde. Sådan lyder det fra to af landets største virksomheder i form af Danske Bank og Novo Nordisk.

Kommentaren kommer på baggrund af svar fra Berlingske Business’ toplederpanel. En lang række topledere er blevet spurgt om deres brug af MBA-uddannelser. I undersøgelsen svarer næsten fire ud af fem af toplederne, at deres brug af MBA er uændret. Lige over en femtedel svarer, at deres brug er stigende, mens ingen svarer, at den er faldende.

Hos både Novo og Danske Bank arbejder man mere med at skræddersy ledernes efteruddannelse, så den passer specifikt til de udviklingsbehov, som de respektive organisationer har.

»Når vi laver lederudvikling og lederuddannelser, tager vi først og fremmest udgangspunkt i vores strategi. Vi mener, at vi får den største organisatoriske effekt ved at gøre det på den måde,« siger Petrina Knowles Gjelstrup, chef for leder- og talentudvikling hos Danske Bank.

mba_billed

Kan være tilfælde

Hun understreger, at der kan være særtilfælde, hvor en MBA kan være det rigtige for den enkelte leders udviklingsbehov.

»Hvis du for eksempel har en talentfuld leder med lang operationel erfaring, men som mangler en fundamental, bred og generisk leder­uddannelse, kan en MBA være det rigtige svar,« siger Petrina Knowles Gjelstrup.

Nogenlunde samme melding lyder fra ­Novo Nordisk.

»I de seneste år er vi gået væk fra at tilbyde MBA-grader til medarbejderne til fordel for vores skræddersyede programmer, der inkluderer et program på Harvard Business School, som alle Vice Presidents var på i 2014-2015, og et igangværende skræddersyet program i samarbejde med Copenhagen Business School, for udvalgte talenter. Generelt støtter vi udvikling på jobbet ved at tilbyde udfordrende projekt­ansvar og globale jobrotationer frem for formel træning,« siger chef for Corporate Talent & Leadership Annelise Goldstein.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen