Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Danske Bank og Novo går egne veje

Billede
I Danske Bank foretrækker man at skræddersy efteruddannelse til virksomhedens ledere til fordel for eksempelvis en MBA, forklarer head of global leadership and talent development hos Danske Bank. Petrina Knowles Gjelstrup. (PR-foto)

To af landets største virksomheder vil helst have lederuddannelse skræddersyet til deres behov. Kun i enkelte tilfælde bruger vi MBA, fremhæver Danske Bank.

Vi foretrækker at bruge vores egen målrettede efteruddannelse til lederne og bruger kun MBA i helt specielle tilfælde. Sådan lyder det fra to af landets største virksomheder i form af Danske Bank og Novo Nordisk.

Kommentaren kommer på baggrund af svar fra Berlingske Business’ toplederpanel. En lang række topledere er blevet spurgt om deres brug af MBA-uddannelser. I undersøgelsen svarer næsten fire ud af fem af toplederne, at deres brug af MBA er uændret. Lige over en femtedel svarer, at deres brug er stigende, mens ingen svarer, at den er faldende.

Hos både Novo og Danske Bank arbejder man mere med at skræddersy ledernes efteruddannelse, så den passer specifikt til de udviklingsbehov, som de respektive organisationer har.

»Når vi laver lederudvikling og lederuddannelser, tager vi først og fremmest udgangspunkt i vores strategi. Vi mener, at vi får den største organisatoriske effekt ved at gøre det på den måde,« siger Petrina Knowles Gjelstrup, chef for leder- og talentudvikling hos Danske Bank.

mba_billed

Kan være tilfælde

Hun understreger, at der kan være særtilfælde, hvor en MBA kan være det rigtige for den enkelte leders udviklingsbehov.

»Hvis du for eksempel har en talentfuld leder med lang operationel erfaring, men som mangler en fundamental, bred og generisk leder­uddannelse, kan en MBA være det rigtige svar,« siger Petrina Knowles Gjelstrup.

Nogenlunde samme melding lyder fra ­Novo Nordisk.

»I de seneste år er vi gået væk fra at tilbyde MBA-grader til medarbejderne til fordel for vores skræddersyede programmer, der inkluderer et program på Harvard Business School, som alle Vice Presidents var på i 2014-2015, og et igangværende skræddersyet program i samarbejde med Copenhagen Business School, for udvalgte talenter. Generelt støtter vi udvikling på jobbet ved at tilbyde udfordrende projekt­ansvar og globale jobrotationer frem for formel træning,« siger chef for Corporate Talent & Leadership Annelise Goldstein.

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen