Berlingske Business

CBS-forsker modtager Tietgenpris

Marcus Møller Larsen

Marcus Møller Larsen modtog tirsdag aften årets Tietgenpris på 500.000 kroner for sin forskning i, hvordan virksomheder får succes med at flytte aktiviteter ud af landet.

Der var både hæder og en halv million kroner til lektor ved Copenhagen Business School Marcus Møller Larsen, da han tirsdag aften blev tildelt årets Tietgenpris for sin forskning i outsourcing og off-shoring, og hvorfor nogle virksomheder lykkes med at flytte aktiviteter ud af landet, mens andre ikke gør. Det oplyser foreningen DSEB (Danish Society for Education and Business), som uddeler prisen.

Tietgenprisen er en af de største danske priser, der uddeles til yngre forskere i Nordeuropa. Den belønner unge forskertalenter inden for erhvervsrettet samfundsvidenskab og humaniora.

»I DSEB vil vi gerne støtte forskertalenter inden for erhvervsrettet samfundsvidenskab og humaniora, der i særlig grad har skabt resultater også på den internationale scene. Det er formålet med Tietgen-prisen, som DSEB har uddelt siden 1929, hvor den blev indstiftet for at markere 100-året for C.F. Tietgens fødsel,« skriver DSEB’s bestyrelsesformand, Torben Möger Pedersen, i meddelelsen.

TITEL

Begrundelsen for prisuddelingen i år er, at Marcus Møller Larsens forskning er aktuel og væsentlig i disse år, hvor virksomheder i Danmark og hele verden forsøger at tilpasse sig globaliseringen. Den sætter fokus på de muligheder og begrænsninger, der kan være ved at rykke hele eller dele af deres aktiviteter til udlandet.

»Virksomheder står både overfor store muligheder, men også store risici, når de vil flytte aktiviteter til udlandet. Problemet er, at vi forskningsmæssigt har begrænset viden om emnet, og her gør Marcus Møller Larsen os klogere på, hvad der skal til for at virksomhedernes håb bliver til virkelighed,« siger Peter Møllgaard, professor og formand for Tietgenpriskomiteen, ifølge meddelelsen.

Lufthavn

Marcus Møller Larsens forskning viser, at langt fra alle virksomheder er godt nok forberedte, når de flytter aktiviteter til udlandet.De undervurderer ifølge prismodtageren, hvor stor en indflydelse det har på en organisation, at man flytter til et helt andet land, hvor man ikke kender kulturen, ikke har så stærkt et netværk og hvor omkostningerne kan være højere end forventet. Derfor oplever mange virksomheder, at det er rigtig svært at operere uden for landets grænser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen