Berlingske Business
12:50Novo Nordisk-konkurrent overrasker positivt i nyt regnskab

Blær dig på den rigtige måde!

Billede
Morten Esmann, karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDAs afdeling Ledelse, karriere og kompetence.

Det er ikke nok at være dygtig, du skal også gøre opmærksom på det. Det er en forudsætning for at få job – og for at score de gode opgaver i dit nuværende job, påpeger karriererådgiver i IDA Morten Esmann.

Du skal hele tiden arbejde på dit personlige brand. Det er en forudsætning, at du er dygtig til dit job, dit fag eller dine opgaver, men det er ikke nok. Du skal gøre dine omgivelser opmærksom på det. Du skal kunne fortælle det til andre. Men det skal ikke gøres med en række floskel-ord, der beskriver hvem som helst. Du skal fortælle, hvordan du er dygtig. Helt konkret.

Er du introvert og bryder dig ikke om at prale? Her er 5 gode råd til at komme til orde uden at tabe dig selv.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

»Er du i job, så skal du indimellem løbe rundt med armene over hovedet og blære dig med den succes, du lige har fået i hus. På den måde får du flere af den slags opgaver. Men du kan ikke bare sige: Jeg er dygtig. Du skal fremhæve dig selv ved at pege på de gode ting, du gør, fremfor at bruge metaord som dynamisk, resultatorienteret og fleksibel, der mangler konkret betydning,« siger Morten Esmann, karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDAs afdeling Ledelse, karriere og kompetence.

Blær på den rigtige måde

Morten Esmann bruger Margaret Thatchers citat: ”Being in power is like being a lady. If you have to say you are, you aren’t” til at fremhæve sin pointe. For hvis du vil udvikle dig i dit nuværende job, have højere løn eller vil anerkendes for din indsats, skal du fremhæve dig selv. Men det skal gøres på den rigtige måde, så omgivelserne selv konkluderer, at du er dygtig til det, du laver.

»Problemet er bare, at selviscenesættelsen hurtig kan blive for meget. Og for at omskrive Jernlady’ens ord: Hvis du har brug for at sige, at du er dygtig, så er du det ikke. Vis, at du er dygtig i stedet for at fortælle om det. Budskabet er ikke, at du ikke skal fremhæve dig selv eller blære dig – du skal bare gøre det på den rigtige måde,« lyder hans råd.

rine

Brug ikke-testen

Du skal hverken i dit nuværende job eller hvis du søger job bruge de typiske metaord, at du er resultatorienteret, unik, motiveret, dynamisk, kreativ, fleksibel og ansvarsbevidst. Det er ord, der ikke siger noget om dig, da det er ord som alle bruger i flæng.

»Mit yndlingseksempel er resultatorienteret. Nå, så du fokuserer faktisk på det, du får løn for at lave? Det var flot. Men altså, det er jo tosset at fremhæve sig selv for noget, andre helt automatisk forventer, at du er. Samme argumentation gælder for ordet motiveret. Det er da godt, at du er det, men det er altså ikke unikt,« siger Morten Esmann og fortsætter:

»Du skal altså ikke skrive: Jeg er en dygtig projektleder, men i stedet: Som projektleder havde jeg sidste år ansvaret for et forandringsprojekt, hvor 1.000 mennesker skulle blive bedre til kundeservice. Gør det konkret!«

Du kan også vende det om og sætte et ikke foran metaordene. Jeg betragter ikke mig selv som resultatorienteret, og jeg er ikke fleksibel. Så ved du, at det er ord, som passer på alle. For de færreste vil da skrive under på, at de hverken er resultatorienterede eller fleksible.

janecasper

Blær dig på alle kanaler

Vi er alle unikke individer, men vi har ikke alle en unik faglig profil. I stedet for at beskrive dig selv som unik, skal du vise dine omgivelser, hvor du er karakteristisk. Så kan det være arbejdspladsen, dine kolleger og kommende arbejdsgivere ser dig som unik.

»Er du i job skal du fremhæve dig selv, der hvor der er flere gode og spændende opgaver. Det kan du gøre ved at påpege overfor din leder, at den opgave du løste i sidste uge, hvor du kunne bruge dine kompetencer inden for UX design, strømforhold, projektledelse eller noget helt fjerde, vil du gerne have flere af,« siger Morten Esmann.

Udover at fremhæve dig selv overfor chefen kan du også bruge de digitale kanaler som for eksempel Yammer, LinkedIn og Facebook til at skabe det billede, som andre skal have af dig. Her kan du proaktivt fortælle om dine konkrete succes’er. Du er selv med til at forme, hvad skal du være kendt for, og hvem skal kende dig på de sociale medier? 10 gode råd til din LinkedIn-profil.

Vær synlig i din karriere

Din opgave er at finde ud af, hvad der gør dig unik og særlig på arbejdsmarkedet. Og så lære at beskrive overfor andre præcis, hvordan du er det.

Billede

Er du ingeniør med speciale i statik, der blandt andet bruges til at bygge broer, skal du svare, når nogen spørger, hvad du laver: Jeg bygger broer, fordi jeg er ekspert i bærende konstruktioner. Du skal ikke sige: Jeg er en dynamisk og motiveret civilingeniør med unikke kompetencer inden for bærende konstruktioner.

En ting er ifølge Morten Esmann sikkert. Du skal fremhæve dig selv, så andre lægger mærke til dig.

»Det er en sikker karrierevej at være synlig. Derfor skal du tænke over, hvordan andre ser på dig.«

Hans råd er derfor, at du får snuden ud af plovfuren og overvejer med dig selv, hvad et godt job er: Sådan planlægger du din karriere.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.http://universe.ida.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen