Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Biler er noget, vi deler – også med robotterne

mm
Foto: Iris.

I fremtiden er det slut med at købe privatbiler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen, den lader vi teknologien om. Sådan lyder anbefalingerne fra SIRI-Kommissionen, der vil have testmiljø i Danmark inden for 2 år.

»Vi har alle sammen været enormt optaget af ét spørgsmål: Kan vi komme i gang?  Det ved vi nu, det kan vi godt. Industrien siger ja, myndighederne siger ja, og nu skal vi til at skifte gear, for nu skal vi arbejde under nogle andre overskrifter.«

Sådan lyder den optimistiske melding fra Henrik Schärfe i Ingeniørforenigen, IDA’s nye teknologipodcast Techtopia. Meldingen kommer oven på, at Siri-Kommissionen på Folkemødet offentliggjorde rapporten Fremtidens transport er digital.

Henrik Schärfe har selv siddet i arbejdsgruppen for rapporten. Han mener, at udviklingen med førerløse biler, deleøkonomien og den overordnede digitalisering skriger efter aktiv eksperimentering.

430693804.jpg


Mobilitet som abonnement

Ifølge Henrik Schärfe er vi nået dertil, hvor vi er nødt til at spørge os selv om, hvordan samfundet får mest ud af de nye transportformer.

Han peger på, at vi fremover skal benytte os i højere grad af et slags mobilitetsabonnement: at vi for et vis beløb kan købe os til et antal transporteringer fra hjem til centrum eller til og fra arbejde.

»Det er en langt mere intelligent måde at bruge ressourcerne på. Det er de velkendte problemer med, at en almindelig familiebil holder stille en stor del af sin levetid. Så hvis man kigger på, hvad det egentlig koster per personkilometer, så er det rasende dyrt at være privatbilist,« forklarer Henrik Schärfe, der er administrerende direktør i fonden Autonomous.

Idéen om mobilitetsabonnement virker ikke så fjern, når man sammenligner med i hvor høj grad danskerne har taget streaming-tjenester til sig i stedet for en reol fyldt med dvd’er og cd’er. Med hensyn til bilen er der bare den ekstra bonus, at du med et mobilitetsabonnement slipper for det ekstra besvær med at skifte olie og have bilen til syn.

pix-Facebook-hjerne


Danmark som testland

Inde på Christiansborg får Henrik Schärfe opbakning fra De Radikales Ida Auken. Hun mener, at delebilerne bør indgå naturligt i det store kredsløb af offentlige og private transportmidler. Og her er hun heller ikke i tvivl om, at de førerløse biler spiller en stor rolle i fremtiden.

Faktisk har man i SIRI-kommissionens rapport anbefalet, at der inden for 2 år etableres et testmiljø i både by- og landdistrikt, hvor vi kan få testet fremtidens transportformer af i samspil med den kollektive transport samt privat- og delebiler.

»Hvis vi kan lave en stor dataplatform i Danmark, hvor vi samler alle de mobilitetstransportdata, der er, og lægger den førerløse bil ind på nogle strækninger. På den måde kan vi være et testland, der gør det interessant for nogle at lægge deres investeringer her i landet,« foreslår Ida Auken over for Techtopia.

I de seneste år har de forskellige bilproducenter nærmest stået i kø for at forudsige, hvornår de selvkørende biler kommer på markedet. Vejdirektoratet har tidligere spået, at den første fuldautomatiserede bil rammer de danske veje i 2030, men at der går yderligere 35 år, før den er udbredt til fulde.

Udenrigsminister Anders Samuelsen i samråd


Billigere for forbrugeren

Ida Auken efterspørger det danske take på fremtidens transportsystem, og her skal det være brugeren, der er i centrum. Gammel som ung, land som by. Men én ting er sikkert: Fremtiden er digital.

Og det er godt for forbrugeren, mener Trine Wollenberg. Hun er direktør i Dansk Taxi Råd, der ellers har været i en intens kamp med en bebudet innovatør på området, Uber, der blev smidt ud på knæ og albuer med den såkaldte Uber-lov tilbage i februar.

Trine Wollenberg er ikke i tvivl om, at den kommende introduktion af selvkørende biler vil betyde billige ture for danskerne på bekostning af chaufførjobs, mens også de gammeldags telefonoperatører udfases. Alligevel byder hun udviklingen velkommen.

»Det skal helt klart være en del af taxiselskabernes forretningsmodel, at vi har førerløse biler,« siger hun till Techtopia.

Det er faktisk ikke så meget tjenester som Uber, Trine Wollenberg ser som konkurrenter for Taxibranchen, som hun er sikker på står foran en større transformation.

»Det at folk tager deres egen bil er i virkeligheden den største konkurrent til vores produkt og i virkeligheden også til andre transporttilbud som bus og tog. Og kan vi i højere grad sikre en nem adgang for kunden til alle mulige mobilitetsløsninger, så tror vi også at vi gør det mere synligt og nemmere for kunden at vælge bilen fra,« siger hun.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes her.
Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Billede

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen