Berlingske Business

Bestyrelsesmedlem: Her er dine udfordringer i 2009

Du skal ned i nogle lommer i værktøjskassen, du slet ikke vidste fandtes. Krisen kradser og det stiller markant ændrede krav til bestyrelsesmedlemmer landet over. 2009 bliver et ”wake-up-call-år”, hvor der bliver stillet nye krav til bestyrelserne. Her kommer seks nye tendenser, der viser, at bestyrelsens rolle er vigtigere end nogensinde, ikke mindst inden for de næste to måneder. Af samme grund kalder ledelsesekspert Steen Hildebrandt år 2009 for bestyrelsernes år, og han svarer her på, hvad udfordringerne bliver.

4. Har vi styr på vores risikoprofil?

2009 bliver året, hvor bestyrelserne laver et ”worst case scenarie”, der let kan opstå i krisetider.

Eksempelvis skal bestyrelsen tænke over, hvad de vil gøre, hvis den vigtigste kunde går konkurs, hvis der kommer nye særlige EU-regler, eller hvis deres marked er Spanien får uventede krisetegn.

Det vigtigste bliver ifølge Steen Hildebrandt at fordele farerne ud på flere lande, kunder og markeder, så det ikke går som i Roskilde Bank, hvor en stor procentdel af deres lån placeret i ejendomsbranchen, og da markedet væltede, tog de banken med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen