Berlingske Business

Bestyrelsesmedlem: Her er dine udfordringer i 2009

Du skal ned i nogle lommer i værktøjskassen, du slet ikke vidste fandtes. Krisen kradser og det stiller markant ændrede krav til bestyrelsesmedlemmer landet over. 2009 bliver et ”wake-up-call-år”, hvor der bliver stillet nye krav til bestyrelserne. Her kommer seks nye tendenser, der viser, at bestyrelsens rolle er vigtigere end nogensinde, ikke mindst inden for de næste to måneder. Af samme grund kalder ledelsesekspert Steen Hildebrandt år 2009 for bestyrelsernes år, og han svarer her på, hvad udfordringerne bliver.

1. Har bestyrelsesformanden valgt de rette bestyrelsesmedlemmer?

Netop for at få en bestyrelse, der er aktiv, ansvarlig og nærværende, gælder det om at sammensætte en bestyrelse som et team, der supplerer hinanden.

En kan eksempelvis have erfaring med risikovurdering og håndtering, en anden med økonomi og likviditetsstyring, mens en tredje har viden om talentudvikling og rekruttering. Det er altså vigtigt, at bestyrelsen ikke består af fem it-fyre.

”Hvor bestyrelser tidligere kunne være tantebestyrelser, der var forsigtige og som accepterede de strategier direktionen fremlagde for dem, bliver bestyrelsen i 2009 blive langt mere aktiv,” vurderer Steen Hildebrandt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen