Berlingske Business

Bekymring over at unge fravælger tysk

Bekymring over at unge fravælger tysk - 1
Foto:

Unge undgår især tysk og fransk, når de skal studere på handelshøjskolerne. Tendensen vækker bekymring hos arbejdsgiverorganisationen DI, der mener, det er vigtigt at unge lærer tysk, da Tyskland er vores vigtigste samhandelsespartner.

At de unge fravælger faget med de mange grammatiske kan ses på de unges studievalg. Dette passer dog skidt sammen med en undersøgelse fra DI, hvor 312 tilfældigt udvalgte virksomheder er blevet spurgt, der viser, at 80 procent af danske eksportvirksomheder har aktiviteter i Tyskland.

”Det er meget bekymrende, at så få unge vælger at interessere sig for sprog. Et lille land som Danmark er dybt afhængige af at kommunikere med omverden. I og med at Tyskland er så stort et marked for Danmark er det vigtigt, at vi også i fremtiden kan kommunikere med tyskerne på deres eget sprog,” siger Mads Eriksen, uddannelsespolitisk konsulent i DI. Undersøgelsen fra DI viser, at fire ud af ti virksomheder oplever kommunikationsproblemer med virksomheder i andre lande.

En ud af tre virksomhederne har oplevet, at sprogproblemer har haft konsekvenser for virksomheden på det internationale marked. Og fire procent har direkte tabt ordrer, fordi man ikke kunne kommunikere med samhandelspartnere.

CBS har taget konsekvensen af den lave interesse fra de studerende og har lukket studier med tysk og fransk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen