Berlingske Business

Begynd med at interviewe dig selv

22BUSLondon-School.jpg
Det kan være fristende at vælge en topskole som London School of Economics at efteruddannne sig på. Men det er bedre i stedet at tænke over, hvad man skal bruge efteruddannelsen til, lyder rådet. På billedet taler den tidligere formand for Den Amerikanske Centralbank Ben Bernanke på LSE. Arkivfoto: Jason Alden/Reuters

Det kan være helt ligegyldigt, at du efteruddanner dig på et af de højest rangerede uddannelsessteder i verden, hvis uddannelsen ikke betyder noget inden for dit felt eller for dig, fortæller karrierekonsulent i Djøf.

»Du skal tage på London School of Business, så åbner alle døre sig for dig.« Det er formentlig det helt konkrete svar, som mange håber på at få, når de kommer ind og spørger Lone Rank, chefkonsulent i Karriere og Erhverv i Djøf om, hvilken efteruddannelse de skal vælge i udlandet.

Så konkret vil svaret dog aldrig falde. Som regel vil der slet ikke komme et svar, men derimod et modspørgsmål: »Når de spørger mig, hvad de skal vælge, stiller jeg som regel modspørgsmålet: Hvad skal du med uddannelsen? Og dernæst: Hvem skal synes, du er attraktiv, når du står med eksamensbeviset i hånden – hvilke døre vil du gerne åbne? Det er meget kontekstafhængigt, hvad det endelige svar vil være, og det kommer man kun frem til ved at interviewe sig selv grundigt,« siger Lone Rank.

Hun råder til, at man også kigger på, om der en speciel kultur man gerne vil lære bedre at kende, et særligt sprog – og hvor det er godt rent karrieremæssigt at have et netværk fremover. Er det for eksempel i Asien? USA? Det kan være meget brancheafhængigt – eller afhængigt af den virksomhed, du er i nu.

»Find derefter en håndfuld af de ypperste inden for dit felt. Se, hvad de forskellige uddannelsessteder slår sig op på, hør dit netværk, om lige præcis det her uddannelsessted er vejen frem. Tjek eventuelt LinkedIn for at se, hvordan folk inden for din branche brander sig. Hvilken efteruddannelse har de?” siger Lone Rank.

22BUSmartin-ernst1.jpg

Hun tilføjer, at ville tage de forskellige rankings med i sin betragtning, men stadig være opmærksom på, at et uddannelsessted nok kan have en høj ranking, men at det er den forkerte vej at gå, hvis det ikke er det rette sted for én.

Hun mener, at det kan være svært at gennemskue, hvilke uddannelsessteder der reelt er gode, fordi man hurtigt kan blive forført af deres hjemmesider:

»I den forbindelse er det vigtigt at huske på, at man heller ikke køber hvad som helst i supermarkedet. Man skal huske sin kritiske forbrugertilgang – også her, og huske, at man rent faktisk står med en pose penge og skal købe noget, så det er vigtigt at spørge sig selv, hvor man får mest ud af pengene.

Direktør på Hotel Andersen, Karen Nedergaard.

Indvi chefen i din efteruddannelse

Lone Rank mener, at det er en rigtig god idé at se ud over den danske grænse, når man vil efteruddanne sig, fordi der er andre måder at gøre tingene på.

»Vi må erkende, at verden er større end Danmark, og der er en grund til, at mange undervisningsbøger på uddannelsesinstitutionerne i Danmark er fra udlandet, så vi har godt af at få nogle andre input,« siger hun og tilføjer, at det er vigtigt, at man tager sig en god snak med sin chef om efteruddannelsen.

19BUS20150817-133245-4.jpg

»Jo mere chefen ved om, hvad du skal, des større chance er der for, at han eller hun kan bruge det, når du er færdig med efteruddannelsen. Allerede når du sælger efteruddannelsen ind til chefen, kan det være en god idé at lave en plan over ROI – return of investment – for det koster jo noget at sende folk afsted, og den plan skal være din garanti for, at de får investeringen retur,« siger Lone Rank.

TIL BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen