Berlingske Business

Bagtalelse er en del hverdagen på mange arbejdspladser

Two women gossiping
Foto: Iris/Scanpix Foto:

Næsten halvdelen af alle danskere oplever kolleger, der taler grimt om andre kolleger, viser ny undersøgelse.

København: Sladder, bagtalelse og sure opstød. 47 procent af danskerne oplever, at deres kolleger taler dårligt om andre ansatte på arbejdspladsen. Særligt i den offentlige sektor er der en udbredt sladrekultur, mens der i industrien er den hårdeste tone.

17BUSstorrumskontor-141013.jpg

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.

»Grundlæggende viser tallene, at vi i al for høj grad tager følelserne med på jobbet, hvor vi i stedet burde koncentrere os om selve arbejdet og om at gøre hinanden gode.«

»Der er to måder at fremhæve sig selv på jobbet. Man kan få sig selv til at se godt ud, eller man kan få andre til at se dårlige ud.«

»Særligt i situationer, hvor der er hård konkurrence om at vise sit værd, fristes mange desværre til at vælge den sidste løsning«, siger ledelsesekspert i Deloitte Kim Domdal i en pressemeddelelse.

storkontorer

Men det er ikke kun bag folks rygge, at der går løs på arbejdspladsen. Undersøgelsen viser også, at 32 procent af de adspurgte har svaret, at de har haft kolleger eller ledere, der talte grimt til andre, og 16 procent har haft kolleger, der mobbede andre.

Især i industrien taler kollegerne hårdt til de andre ansatte, mens der i den offentlige sektor er flere der sladrer.

I undersøgelsen svarede 55 procent af de offentligt ansatte, at de havde prøvet at overhøre kolleger bagtale andre på jobbet, hvor det i industrien var 49 procent.

Tallene er baseret på i alt 2086 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde.

After work happy colleagues enjoy drink

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen