Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

At gøre en forskel er den stærkeste motivation

CIPLA-OUTLOOK/
Subhanu Saxena Foto:

Subhanu Saxena har opnået global gennemslagskraft med et budskab om, at virksomheder og deres topledere bør have større formål end blot bundlinjen. Hvis medarbejderne går helhjertet til opgaverne, skal resultaterne nok komme.

”Vi går ikke på arbejde for bestyrelsens eller aktionærernes skyld, og ved vejs ende vil vi ikke tænke tilbage på, hvem vi arbejdede for, men hvordan vi bidrog til at skabe en bedre verden. Og jo tidligere i vores karriere, vi indser det, jo bedre. Det er min livsfilosofi” siger Subhanu Saxena.

Den idealistiske tilgang til tilværelsen og forretningslivet har i en årrække været ledestjernen i hans professionelle og personlige liv. Den har tillige gjort ham til et internationalt ikon og symbol på, at business på højeste niveau er foreneligt med andre visioner end at forgylde aktionærerne. Til december gæster han København til Ledelse der styrker 2017.

RB PLUS PFS Advarsel mod vurdering af andelsboliger


Subhanu Saxena er i dag europæisk direktør for Life Science Partnerships under Bill & Melinda Gates Foundation. Han har tidligere arbejdet hos flere globale virksomheder som eksempelvis Pepsi. Men det var i sin egenskab af CEO hos medicinalvirksomheden Cipla, der blev stiftet i Indien og i dag er til stede i mere end 170 lande, at han markerede sig som en international topleder med et anderledes udsyn og perspektiv.

Med inspiration fra den indiske landsfader Ghandi er missionen hos Cipla dels at producere og sælge medicin til en pris så alle, der behøver den, kan få adgang til den. Og dels at virksomheden skal have en positiv social effekt, hvor som helst det er muligt.

05BILOpinion-Samspil-123321.jpg

Et højere formål giver resultater

Nødvendigheden af et større formål er ikke på bekostning af resultater, pointerer Subhanu Saxena – tværtimod.

”Vi ved, at en af de vigtigste ”drivere” til resultater er medarbejdernes engagement. At føle man går på arbejde og er med til at gøre en forskel, er den stærkeste motivation, der findes. Og her er det afgørende, at målet er klart for både medarbejdere og ledere, og at der skabes de rigtige rammer for medarbejderne. Det handler ikke kun om, hvad vi gør, men hvorfor vi gør det. Det skaber teamspirit, samarbejde og får alle til at gå de ekstra skridt og arbejde det mere, der indimellem kan blive nødvendigt i en presset situation.”

1sektion

For mange topledere er det en uvant situation at skulle operere med et større formål. De er ikke trænet til det under de dyre lederuddannelser og på deres vej op ad karrierestigen. De kigger på, hvad der bragte dem så vidt og fortsætter ad det spor. For en virksomhed med en vision om at bidrage positivt til samfundet ved at gøre verden bedre, er det imidlertid en forudsætning, at alle deler visionen, påpeger han.

”Det gælder for investorer, at de skal være komplet i overensstemmelse med vision, formål og den tidshorisont, man opererer med. Og det gælder for alle ledere og managers. Der har jeg været meget tydelig. Hvis du ikke deler de grundlægende værdier, skal du søge arbejde andetsteds. Fordelen er så, at de, der deler og følger, som regel er mere dedikerede og bliver længere tid i virksomheden.”

01BUSFalkengren-Bred-092348.jpg

Finanskrisen afdækkede manglende lederskab i mange større virksomheder, som var følgagtige over for kapitalmarkedernes krav om kortsigtede gevinster. Tendensen ses stadig, bemærker Subhanu Saxena. Man oversælger tallene, lover for meget, leverer for lidt. Topledere ansættes af bestyrelser alene ud fra, hvor høj økonomisk værdi, de har tilført deres foregående arbejdsgivere. Men hvis bestyrelsers, investorers og toplederes perspektiv ikke rækker ud over kvartal til kvartal, kan man ikke operere med større formål. Få 5 råd til at gøre din virksomhed sund og robust.

”En langsigtet vision kan have milesten, der ligger flere år ud i fremtiden, og de kan have med meget andet at gøre end økonomi. Det skal man være ærlig omkring. Og det begynder og slutter med ledere, som er afklarede med formålet, og hvor der er et sammenfald mellem deres mål i livet og mål i forretning. Hvis der ikke er overlap, vil det være vanskeligt at levere en helhjertet indsats.”

24BUSLars-Marcher-174624.jpg

Ingeniørfaget har styrket Subhanu Saxena som leder

Subhanu Saxena har en MBA fra INSEAD og dertil har han en BA i Engineering Science fra Oxford Universitet. Og netop hans ingeniørbaggrund gav ham et godt afsæt og har vist sig at være en ubetinget fordel som topleder, vurderer han.

Det afspejler sig ikke kun i et intuitivt greb om tal, der gør det muligt at forstå og analysere komplekse og endog kaotiske scenarier og hurtigt være i stand til at omsætte det til et gennemsigtigt helhedsbillede. Det relaterer sig også til måden, hvorpå han som topleder har angrebet et problem.

”Som ingeniører har vi lært at teste ting til tilintetgørelse. Vi lærer at stille det måske vigtigste spørgsmål: Hvor slemt kan det gå, hvis vi gør sådan eller sådan? Kan vi overleve? Det betyder i forretningssammenhæng, at vi tester os frem i forskellige scenarier, se en ny forretningsmodel som en prototype og nedskalere risikoen, så vi ikke satser hus og hjem. Og her er vi tilbage ved tiden før finanskrisen, hvor mange tog alt for store risici, fordi de ikke kunne eller ville forestille sig det værste udfald.”

Subhanu Saxena er en af hovedtalerne ved konferencen Ledelse der styrker 2017 i december.

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

10BUSBODIL-NORDESTGAARD-ISM.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen