Berlingske Business
16:47Domino's lader danske pizzarestauranter gå konkurs

Asger Aamund til topledere: »I er nogle tøsedrenge«

Billede
Asger Aamund skoser erhvervsledere for ikke at turde stå frem i den offentlige debat. Foto: Scanpix

Virksomhedschefer bør blande sig mere i den offentlige debat, mener Berlingske Business’ Toplederpanel. Men de gør det sjældent, og det undrer en branding­ekspert. »Tøsedrenge,« lyder det fra Asger Aamund.

Det gælder om at finde en uge med to torsdage, alternativt finde et politisk forslag, der direkte begrænser virksomhedens forretningsmuligheder, førend man kan forvente, at top­chefer i danske virksomheder har kommentarer til den offentlige debat.

Det overraskede mange, da Danske Banks topchef Thomas F. Borgen over for Jyllands- Posten i efteråret fortalte, at han var bekymret for, at topskattelettelser ville føre til øget ekstremisme, frustration og lukkethed. Ligeledes da LEGO stoppede sit samarbejde med den britiske avis Daily Mail af »politiske årsager«.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

Det hører bestemt til sjældenhederne, at store, danske virksomheder og topchefer blander sig i den offentlige debat og kommenterer på politiske udspil. Hvis de reagerer, gør de det ved at outsource dele af virksomheden til udlandet.

Berlingske Business har bedt sit Toplederpanel – som er topchefer og ledere fra de 1.000 største virksomheder herhjemme – forholde sig til spørgsmålet, om man som samfund ­ikke kan forvente, at topchefer blander sig i den offentlige debat. Hertil svarer 84 pct., at topchefer bør blande sig i den offentlige debat om emner, der ligger inden for virksomhedens interessesfære. Men det er ikke meget, de ­siger, når regeringen fremlægger 2025-plan, opretter »midlertidig« grænsekontrol, eller når ­briterne siger »farvel og tak« til EU. Kun 51 pct. af toplederne svarer, at de har deltaget i den offentlige debat om emner, der ligger inden for virksomhedens interessesfære, og mere end en tredjedel har ikke blandet sig i den ­offentlige debat overhovedet.

»Der er tradtion for, at politikere ikke lytter til erhvervslivet, men ikke desto mindre så jeg gerne, at erhvervsledere stod frem i den ­offentlige debat. Toplederne sidder med ­ansvar for arbejdspladser med store værdier, og de har tanker og ideer om, hvad der er godt og skidt for samfundet. Når man sidder med det ansvar, må man også tiltvinge sig noget autoritet og præsentere de tanker,« siger debattør og mangeårig topchef for forskellige virksomheder Asger Aamund.

Men det er ikke underligt, at topchefer ­tøver med at blande sig i den offentlige debat, ifølge professor i interkulturel kommunikation og ledelse på Copenhagen Business School Lars Thøger Christensen.

»Det kan være risikabelt for direktører at blande sig i den kommunikationsverden, vi lever i. Og derfor er det ikke underligt, hvis de fleste foretrækker at holde lav profil. For det går hurtigt med at blive kritiseret især på ­sociale medier og blive kaldt for hykler. Man skal derfor være godt skåret på tungebåndet,« siger Lars Thøger Christensen.

Topledere klar til at sætte fuld fart på investeringer - 2

Corporate Social Hvad?

I en tid hvor Corporate Social Responsibility, CSR, er blevet det nye sort, burde vi som samfund forvente mere af topcheferne i de danske virksomheder, når det gælder om at forme det samfund, vi ønsker. Det mener Asger Aamund.

»Der er de senere år stigende krav til, at virksomhederne er en del af samfundet. Der er ikke længere nogen, der ser virksomhederne som aktionærernes ejendom, tværtimod. Der er almindelig konsensus om, at virksom­hederne har et alment ansvar for samfundet,« siger han.

Nogle virksomheder har nedskrevne retningslinjer, der foreskriver, at de ikke må udtale sig om politiske emner. Det meddeler blandt andre Søren Lockwood, chef hos SEB Pension, i en kommentar til rundspørgen, vi har sendt ham. Andre mener, at man kun bør indgå i debatten, hvis det ligger klart inden for virksomhedens interessesfære.

»Jeg synes, man skal holde sig fra debat, hvis ikke det ligger klart inden for virksom­hedens interessesfære,« skriver Peter Fabricius, CFO hos ­Magasin, i en skriftlig kommentar.

Billede

Men i nogle virksomheder kan det være strategisk klogt at udtrykke sig i den offentlige debat. Det kan undertiden give en positiv branding­effekt at blande sig og at være kendt som dem med skarpe holdninger, forklarer Lars Thøger Christensen.

Og selv om 55 pct. af toplederne mener, at top­ledere skal holde sig fra at kommentere ­emner, der ligger uden for virksomhedens ­interessesfære, mener Asger Aamund, at de skal tage bladet for munden i alle henseender:

»Det kan godt være, at det er dygtige virksomheds­ledere, vi har herhjemme, men det er også nogle ­tøsedrenge, hvad angår den ­offentlige debat, det må man erkende,« siger han.

Problemet for mange topchefer er, at man frygter at ens personlige holdninger sidestilles med virksomhedens, og så lader man brancheorganisationer og fagforeninger tage kampen med pressen og politikere.

Billede

»Det er aldrig uproblematisk, når virksomhedsledelse politiseres. Men det er ikke altid, at man har noget valg, for rigtig mange af de emner, vi diskuterer i disse år, såsom social ansvarlighed, bæredygtighed, mv. er dybest set politiske,« forklarer Lars Thøger Christensen.

Men det kan sagtens lade sig gøre at adskille virksomhedens og ens personlige holdninger, mener Asger Aamund. Han fremhæver særligt én nu afdød erhvervsmand som et god eksempel på dette.

aaa

»Mærsk Mc-Kinney Møller kom engang imellem med nogle udtalelser om, hvad han mente, der var godt og dårligt for Danmark. Det gjorde han som privatperson, ikke som chef i A.P. Møller - Mærsk. Der var ­ikke nogen, der sagde, at det var noget, han gjorde, fordi han ville tjene penge til virksom­heden,« forklarer Asger Aamund og slutter:

»Jeg har et lille håb om, at den yngre generation af erhvervsleder får lidt mere samfundsengagement.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen