Berlingske Business

Arbejdspladser frygter talentflugt

Arbejdspladser frygter talentflugt - 1
Foto:

Når jobsituationen igen vender ude på arbejdsmarkedet, er arbejdsgiverne bange at miste deres talenter. Det viser amerikansk undersøgelse.

I det øjeblik verdensøkonomien vender og arbejdsmarkedet igen bliver et sikkert sted at begive sig ud, vil hver tredje højtkvalificerede medarbejder stå på spring til at skifte.

Det amerikanske konsulentfirma Deloitte forudser en sand ansøgnings-storm fra højtuddannede, så snart konjunkturen vender, skriver tidsskriftet Management Issues ifølge Epn.dk.

I dag bliver mange højtkvalificerede medarbejdere i deres nuværende stilling, fordi de er usikre på, om de kan få et andet attraktivt job. Men så snart jobmarkedet bliver mere positivt, vil de kaste sig ud i jobsøgningen og virksomhederne vil stå over for en regulær talent-flugt.

CV-tsunami i vente
Ifølge Epn.dk forudser Deloitte, at mange virksomheder vil stå med et nyt - alvorligt - problem, når konjunkturen vender.

”Chefer og headhuntere kan roligt forberede sig på en CV-tsunami, når ledere og medarbejdere med værdifulde kompetencer frivilligt søger nye muligheder”, siger Jeff Schwartc, direktør i Deloitte i USA til Management Issues.

Hver tredje fristet af jobskifte
To af tre arbejdsgivere, som Deloitte har spurgt, siger, at de er bekymrede eller meget bekymrede over udsigten til at miste talentfulde medarbejdere, når konjunkturen vender.

Undersøgelser viser samtidig, at hver tredje højtkvalificerede medarbejder ville overveje at skifte job inden for det næste år, hvis situationen så anderledes ud. En fjerdedel af disse ville enten satse på et job i en anden sektor, eller de ville være parat til helt af skifte karrierespor.

"Arbejdsgiverne skal passe på ikke at blive for selvsikre. Lavkonjunkturen gør måske, at dine bedste medarbejdere bliver hos dig lidt endnu, men du gør klogt i at have fokus på relationerne til de bedste medarbejdere i form af tydelige karrieremål og meningsfulde opgaver, hvis du vil holde på dem, når de bedre tider kommer," siger rådgiver Claire McCartney til Management Issues.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen