Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Arbejdspladsen skal være fri for mandehørm og kvindefnidder

kronborg
Henrik Kronborg Jørgensen arbejder i en virksomhed, hvor der er fokus på både at have mænd og kvinder. Han oplever selv, at det giver gode resultater og god dynamik, hvis der ikke kun er mænd i teamet. Foto:

Der skal være lige mange mænd og kvinder på arbejdspladsen, for det skaber de bedste økonomiske resultater, mener danskerne ifølge en ny undersøgelse. Henrik Kronborg Jørgensen er ansat i en virksomhed, hvor kønsdiversitet har været i fokus, og det har skabt et bedre arbejdsmiljø.

For Henrik Kronborg Jørgensen er det vigtigt, at der er en nogenlunde lige fordeling af mænd og kvinder på arbejdspladsen. Han er seniorkonsulent ved Abakion, et IT-konsulenthus på Østerbro i København. Virksomheden har særligt fokus på kønsdiversitet, og er gået fra fire kvinder og 18 mænd i 2007 til i dag at være 20 kvinder og 45 mænd ansat. Selvom der endnu ikke er en fuldstændig balance på kønsvægten, oplever Henrik Kronborg Jørgensen, at det er godt for arbejdspladsen, når der både er mænd og kvinder ansat.

»Det skaber flere ideer, fordi vi har forskellige verdenssyn. Samtidig giver det en bedre forståelse for, at vi både har et privat- og arbejdsliv, der skal hænge sammen. Det tror jeg, kvinderne har bragt med sig. Det drager vi mænd gavn af,« siger Henrik Kronborg Jørgensen. Han understreger, at kollegerne bliver bedre til at tage vare på hinanden, i takt med at de bliver mere forskellige.

»Det gælder både køn men også, at vi har kollegaer i forskellige aldersgrupper,« siger han.

Voxpop

Henrik Kronborg Jørgensen er langt fra den eneste, som mener, at det er godt for en arbejdsplads, hvis der er en nogenlunde balanceret fordeling af ansatte mænd og kvinder.

Bedre resultater med ligelig fordeling

Hele 82 procent af danskerne mener ifølge en ny undersøgelse fra rekrutteringsbureauet Randstad, at det giver bedre økonomiske resultater, hvis der er en nogenlunde ligelig fordeling af mænd og kvinder på arbejdspladsen.

HR-direktør ved Randstad, Tine Ryg Cebrian, siger, at undersøgelsen bakker op om hendes egne erfaringer, når hun sammensætter team. Hun oplever, at team med en ligelig fordeling af mænd og kvinder, leverer bedre resultater end team sammensat udelukkende af medarbejdere med samme køn.

»Man undgår mandehørm og kvindefnidder. Selvfølgelig er der undtagelser, men generelt set fungerer teams af mænd og kvinder bedre. De er bedre til at samarbejde og konkurrerer mindre med hinanden,« siger Tine Ryg Cebrian og fortsætter:

»Jeg ansætter først og fremmest de dygtigste, men det er sjældent modstridende med samtidig at få en balance i antallet af hvert køn.«

»Kvinder i dag har ingen undskyldninger for ikke at nå til tops« - 4

Bedre tone og plads til nye ideer

Resultaterne af Randstad-undersøgelsen er ikke overraskende for specialkonsulent ved Institut for Menneskerettigheder Kenn Warming, der især har undersøgt ligestilling på arbejdsmarkedet. Han har ved tidligere studier fundet, at danske lønmodtagere foretrækker arbejdspladser, hvor begge køn er repræsenteret.

»Danskerne ønsker ikke, at deres arbejdspladser skal være adskilte i køn, som det er tilfældet i flere sektorer,« siger Warming og fremhæver IT-arbejdspladser, der ofte har flest mænd, og sygeplejerskehvervet, der har en overrepræsentation af kvinder, som eksempler på brancher med en skæv kønsfordeling.

Artiklen forsætter efter grafikken...

Ken Warming har helt konkret undersøgt, hvordan man får flere mænd ind på kvindedominerede arbejdspladser. Her viste hans eksperiment, at kvinderne begyndte at opføre sig anderledes, når der kom flere mænd på arbejdspladsen.

»Det skaber en bedre tone, og det giver mere plads til nye ideer, hvilket er godt for både arbejdspladsen og bundlinjen,« siger han.

Randstad-undersøgelsen understreger, at danskerne gerne vil ligestilling på arbejdspladsen, selvom den debat ofte bliver reduceret til, at danskerne er imod kvoter. Det mener professor på Aalborg Universitet, Anette Borc-horst, der bl.a. har forsket i arbejdsmarked og kønsopdeling. Hun siger, at danskerne er meget ligestillingsorienterede.

»Når man hører debatten, kan man hurtigt få det indtryk, at danskerne er ligeglade. Men det er de ikke,« siger hun.

Hun mener, at det især skyldes, at ordet »kvote« har fået en negativ klang i danskernes ører, samtidig med at det er blevet italesat som den eneste løsning på ligestillingsproblemer.

xx

Men kvoter behøver bestemt ikke at være det eneste svar, understreger Nina Groes, der er direktør for Kvinfo, Danmarks nationale videnscenter for ligestilling og køn. Hun peger bl.a. på anonymiserede ansøgninger som et middel til at skabe en mere balanceret fordeling af kvinder og mænd på arbejdspladsen.

»Danskerne vil gerne ligestilling, og de trives bedre på arbejdspladser med ligestilling. Samtidig oplever de ikke, at vi har det.«

Undersøgelsen fra Randstad viser tydeligt, at danskerne ikke mener, at kønsfordelingen skal tvinges ned over arbejdsmarkedet. Selvom flere end otte ud af ti danskere mener, at diversiteten bidrager positivt til arbejdspladsen, er det kun én fjerdel af de adspurgte, der siger, at de betragter tiltag som kvoter, der favoriserer det ene køn over det andet, som en god ting. Til sammenligning ser flere end 60 procent af inderne og kineserne den slags initiativer som gode, men også i USA, Sverige, Storbritannien og Tyskland er indbyggerne væsentlig mere positive i deres svar end danskerne.

»Når du siger ordet kvote, kravler alle op i et træ og siger, at det skal vi ikke have. Debatten er en helt anden i Sverige,« siger Anette Borchorst om landet, der tit er blevet latterliggjort i Danmark for brugen af den kønsneutrale betegnelse ”hen”, der både kan være en dreng og en pige.

Businessman Working Dashboard Strategy Research Concept

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen