Berlingske Business

Arbejdsgiverne er glade for at bruge GPS

07BUSFlaadestyringssystemer.jpg
Det kan være en fordel for f.eks. vognmænd, håndværksmestre og lignende firmaer at vide, hvor deres biler er henne i løbet af dagen. Det kan også give en bedre forsikring. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Sporing. Flere i installations- og byggebranchen anvender GPS-trackere i de ansattes arbejdskøretøjer. »Et nyttigt redskab til at effektivisere dagens arbejde,« lyder det fra arbejdsgiverorganisationer. Andre frygter overvågning.

Overvågning i samfundet er til stadig større debat i takt med, at teknologierne til at følge med i folks gøren og laden bliver mere og mere raffinerede. Det gælder indsamling af persondata på internettet og videoovervågning på gaden, men også i arbejdslivet bliver brugen af overvågning mere og almindelig.

Således beretter de to arbejdsgiverorganisationer Dansk Byggeri og Tekniq, der til sammen repræsenterer over 9.000 virksomheder, om arbejdsgivernes stigende anvendelse af GPS-systemer i virksomhedernes firmabiler. Arbejdsgiveren kan på den måde hjemme fra basen følge med i, hvor de ansatte befinder sig i arbejdstiden, hvor de er på farten.

Men hvor overvågning typisk leder tankerne hen på et Orwellsk dystopia om indskrænkelse af individets frihed, taler både Dansk Byggeri og Tekniq varmt for brugen af GPS, der har en lang række fordele, der effektiviserer tilrettelæggelsen af virksomhedens arbejde.

Sparer tid

»Vi arbejder med distanceledelse i vores branche. Det vil sige, at medarbejdere møder nye steder hver dag. Virksomheder i Jylland kan have hele Sjælland som deres arbejdsområde. I den forbindelse har tracking med GPS en styrke, fordi det skaber overblik over, hvor ens medarbejdere og bilerne befinder sig,« siger direktør for Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen.

Han peger på, at en leder kan finde medarbejderen tættest på en af dagens arbejdsopgaver, hvilket sparer virksomheden for brændstof og tid, ligesom en virksomhed kan dokumentere det udførte arbejde over for kunder ved at kunne fremvise bestemte placeringer på bestemte tidspunkter.

Der eksisterer ingen tal over, hvor udbredt brugen af GPS er, men Dansk Byggeris direktør kalder det »meget normalt«.

»Fra at det for få år siden kun var de få elektroniknørdede virksomhedsejere, der benyttede sig af GPS, er det i dag blevet et allemandseje. Prisen på GPS-systemer er blevet så lille og fordelene ved at bruge dem så store, at flere og flere benytter sig af det,« siger direktør Michael H. Nielsen.

Hver femte vil tænde for GPSen

Hos Tekniq, der repræsenterer tekniske installatører som elektrikere og VVSere, er det de samme tendenser, der spores.

I modsætning til i byggebranchen er der her friske tal for, hvor udbredt tendensen er. En spørgeskemaundersøgelse, foretaget af organisationen i maj og bragt i medlemsbladet Dansk VVS i august, viser, at Tekniqs medlemsvirksomheder ikke kun har for vane at installere lamper og vandlåse.

Opgørelsen viser nemlig, at 13 procent af organisationens medlemsvirksomheder allerede har installeret GPS-trackere i virksomhedens flåde af medarbejderkøretøjer.

Flere er dog på vej: Godt hver femte af de adspurgte arbejdsgivere har tilkendegivet, at de er i gang med at installere GPS eller har seriøse overvejelser om det.

Hos Tekniq ser souschef og advokat Charlotte Ketelsen de samme tendenser som i Dansk Byggeri – den daglige arbejdsgang lettes ved at kunne bruge GPS-signalerne, ikke blot for at overvåge, men simpelthen for at effektivisere arbejdet.

»Der er både stigende interesse og anvendelse af GPS, fordi listen over fordelene ved GPS er lang, da teknikken kan bruges til at effektivisere og på den måde spare kroner og tid,« siger hun.

Hun peger ligesom Dansk Byggeri på, at det gør det lettere at tilrettelægge dagens arbejdsgang, ligesom der kan være sikkerhedsmæssige overvejelser forbundet med brugen. Eksempelvis kan en virksomhed få rabat på sin forsikring, hvis et køretøj kan spores via GPS.

I Dansk Byggeri lægger direktør Michael H. Nielsen dog heller ikke skjul på, at GPS også bruges til at holde øje med, om medarbejdere ikke laver svinkeærinder i arbejds-tiden.

»Selvfølgelig bliver medarbejderne underrettet om brugen af GPS, så de ikke bliver overvåget uretmæssigt. Det er dog klart, at GPS er med til at øge effektiviteten hos medarbejderen. Hvis han skal være otte timer på en bestemt byggeplads, så er han der også i otte timer, fordi GPSen fortæller, hvis han ikke er der.«

»Snakken om brugen af GPS kommer lynhurtigt til at tage en drejning i retningen af, at vi skal diskutere overvågningssamfundet. For vores vedkommende handler det dog lige så meget om, at vi skal være et samfund, der er effektivt. GPSen er et ud af flere bidrag til, at vi kan sikre, at der bliver lavet det, vi bliver betalt for.«

Fagbevægelsen anerkender brugen af GPS

Hos LO mærker næstformand Lizette Ris-gaard også generelt til et stigende brug af GPS i flere brancher og understreger, at udstyret ikke må misbruges.

Dog har næstformanden forståelse for, at GPS kan være et vigtigt værktøj for arbejdsgiveren.

»Vi kan jo kun bekræfte, at GPS-anvendelse har nogle store driftsmæssige fordele, fordi arbejdsgiveren kan tilrettelægge arbejdet mere effektivt. Det anerkender vi, men det er vigtigt, at kontrollen ikke misbruges,« siger hun til Berlingske Business.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen