Berlingske Business

Arbejdsgiver kan stå med ansvaret for DHL-skader

pix-dhl-løb
Her et billede fra sidste års løb i Fælledparken i København. Foto:

Bliver en motionist skadet i DHL-løbet, kan der meget vel være tale om en arbejdsskade.

Det kan godt være, at DHL-løbet mest af alt mindre om en fritidsbeskæftigelse, men kommer en deltager til skade, kan ansvaret ende på arbejdsgiverens bord. Det vurderer konsulenthuset PWC på baggrund af en dom i Sønderborg fra sidste år.

I disse dage trækker tusinder af danskere i løbetøj prydet med firmalogo og begiver sig ud på en løbetur med kollegerne i DHL-løbet. Og det er netop, fordi arbejdsgiveren ofte er involveret i arrangementet ved at sponsorere med eksempelvis tøj, at ansvaret for en skade kan ende hos arbejdsgiveren og dermed komme under arbejdsskadesikringsloven.

»I den konkrete sag lagde retten til grund, at skaden var sket under et firmaarrangement. Der blev bl.a. lagt vægt på, at motionsløbet havde haft en væsentlig bevågenhed fra arbejdsgivers side, og at man nøje havde tilrettelagt og finansieret medarbejderens deltagelse,« forklarer Betri Pihl Schultze fra PWC i en pressemeddelelse og tilføjer:

»Arbejdsgiveren havde en klar interesse i arrangementet, og i at medarbejderne deltog i løbet, og derfor var der i denne sag tale om en arbejdsskade.«

PWC noterer sig, at det, at DHL-løbet kan betragtes som en del af det at gå på arbejde, er et eksempel på, at gråzonen mellem arbejde og fritid bliver stadig større.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen