Berlingske Business
14:34SEB falder på børsen efter milliardnedskrivning

Ansatte tør ikke gå til psykolog i arbejdstiden

Ansatte tør ikke gå til psykolog i arbejdstiden - 1
Foto:

Af frygt for blive peget ud under nedskæringer flytter vi tiderne hos lægen og psykologen til aftener eller weekender.

Det går danskerne på, at de kan miste jobbet netop nu. Frygten for ikke at stå nok til rådighed på jobbet får nu flere til at droppe at gå til læge og psykolog.

Espen Thorup, der er erhvervspsykolog og rådgiver virksomheder i at fyre medarbejdere på en ordentlig måde, fortæller, at folk er bange for at gå til læge i arbejdstiden.

Der er nemlig en stigning i helt klassiske stressmønstre, som er at være mere bekymret, at have svært ved at slippe jobbet i tankerne og at gå i petitesser, fortæller han.

Han hører også om ledere, der bliver hængende i samme jobfunktion, selv om de egentlig er klar til at rykke videre i nye job. Det skyldes, at de er bange for, om de kan finde et andet job.

»Det er en meget kedelig og foruroligende tendens,« siger han og tilføjer, at det også stopper mobiliteten på jobmarkedet.

Morten Holler, direktør for Dansk Krisekorps, der er et landsdækkende firma med 230 tilknyttede psykologer, oplever samme mønster. Dansk Krisekorps har 230 psykologer i et netværk. Ud af dem har 10 procent meldt ud om, at de har ændret åbningstider det sidste år. Fra at have åbnet på almindelig vis fra 9-16 vælger flere at lukke en ugedag for i stedet at holde aften og weekendåbent, især lørdag.

En effekt af krisen
Behovet er opstået både fra ansatte i private virksomheder og i den offentlige sektor. Det er ifølge Morten Holler i høj grad en effekt af den nuværende krise - og den er sket i hele Danmark.

»Det er på mange måder en sund reaktion, der opstår, når der er utryghed i ens arbejdsliv. I så fald er det naturligt, at mange bliver nervøse og usikre, og det får ekstra mange til at prioritere jobbet højere,« siger Morten Holler.

Lars Andersen, arbejdsmiljøchef i Lederne, bekræfter også, at folk har tilbøjelighed til at blive længere tid på jobbet i krisetider.

»Motivationen for at arbejde er højere, når der er usikkerhed til fyringsrunder, og derfor er det naturligt at blive på jobbet,« siger han.

Tendensen med at flytte psykologtiderne til aftener eller weekender kommer som en overraskelse for Birgitte Meisner Nielsen, Fagchef for HR og Ledelse i Dansk Erhverv. Men hun synes om ideen.

»Jeg synes det er positivt, hvis læger og tandlæger følger med tiden og bliver mere tilgængelige. For allerede nu er det jo den gængse kutyme at få en lægetid placeret enten tidligt eller sent på dagen, netop for at undgå at skulle bruge for meget af arbejdstiden på at være væk,« siger hun.

En undersøgelse Dansk Erhverv står bag, viser, at det korte sygefravær er faldet under krisen. Det bekræfter Birgitte Meisner Nielsen i, at både lederne og medarbejderne netop nu prioriterer at være til stede på jobbet.

»Ens arbejdspræstation er i fokus i øjeblikket, hvor både mængden af arbejdet og niveauet i arbejdskvaliteten stiger. Det betyder, at man vil investere i sit arbejde, og det går ud over læge- og psykologbesøg,« forklarer hun.

I DJØF, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, har forhandlingschef Charlotte Thaning ikke oplevet medlemmer, der ringer ind til forbundet for at søge råd om netop det emne. Men lige som i Dansk Erhverv oplever hun, at der er pres på jobmarkedet på grund af krisen, og hun undrer sig derfor ikke over, at folk flytter læge og psykologbesøg til efter arbejdstid.

»De mange afskedigelser gør, at folk gør, hvad de kan på arbejdet,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen