Berlingske Business

Ånden fra Toyotas maskinrum skal fixe vores effektivitet

14BUSNiklas-Modig.jpg

Såvel serviceindustrien som produktionen i Danmark kan have godt af en lean-overhaling, mener svensk forsker, der har tilbragt 2.000 timer i Toyotas helligste.

Vi kan blive meget mere effektive, hvis vi bare lægger øre til den ledelses- og produktionsprædiken, der har gjaldet fra fabrikshallerne i den japanske bilindustri i årevis efterhånden. Det mener svenske Niklas Modig, der for nogle år tilbage udgav en af Sveriges bedst sælgende businessbøger længe, »Dette er lean.« Bogen er hverken den første eller sidste guide til den omtalte produktionsform, og skandinaviske selskaber har også kendt til teorien længe, men der er stadig store landvindinger at gøre for lean – også i velfærdsstatens store serviceapparat, mener forfatteren.

»Det handler om, hvordan man kan skabe et flow, der tilgodeser kunden. Der er ikke nogen, der kan skændes om, at man skal give en patient eller en kunde, hvad de vil have, når de vil have det, og på den måde, de vil have det – og på den mest omkostningseffektive måde. Hvem kan være uenig i det?« spørger Niklas Modig.

Som nævnt ovenfor er lean udviklet i bilproduktionen i Japan. Mere specifik i ledelsesgangene hos mægtige Toyota. Her fik Niklas Modig mulighed for at følge arbejdsgangene hos en eliteforhandler af Toyota biler.

I hjørnet i månedsvis

»Jeg var der i næsten 2.000 timer. Jeg stod i et hjørne. De første måneder måtte jeg ikke sige noget som helst. Jeg var virkelig nødt til at være der for at se, hvordan de gjorde. For alt hos dem handlede om flow og lean, så det var svært at få dem til at forholde sig til det,« siger Niklas Modig,

»Jeg kunne ikke tale med dem om lean, fordi det var så naturligt for dem. De lever af det. Jeg stod i hjørnet i tre måneder, og efter et stykke tid fik jeg lov til at stille nogle små spørgsmål«. Og sådan gik det slag i slag, at den unge svensker fik indblik i den japanske produktionsmaskine, der har henholdsvis fascineret og afskrækket topledere gennem sit strikse fokus på ressourceudnyttelse. Da han havde to år tilbage af sin tid i Japan, gav manageren ved Toyota-forhandleren ham lov til at kopiere alle stedets interne dokumenter om lean – et udtryk, som Niklas Modig dog selv holder sig fra.

»Jeg bruger helst ikke ordet lean længere. Det er et inficeret ord. Vi kan tale om flow-effektivitet i stedet. Der er så meget akademika, der handler om lean, men jeg føler, at meget af det rammer ved siden af.«

Biler og mennesker

Lean – eller floweffektivitet – er udarbejdet til at give den mest smidige oplevelse i bil- industrien, men anvendelsesmulighederne stopper ikke der, hvis man skal tro Niklas Modig. I det offentlige vil det japanske lean-filosofi også kunne inkorporeres.

»Lean har spredt sig gennem Sverige de seneste syv år. Alle hospitaler arbejder med det, alle offentlige institutioner, intregrationsmyndighederne og kommunerne arbejder med det. Jeg føler, vi er nået til et punkt, hvor det ikke længere handler om, hvorvidt vi skal implementere lean, men hvornår vi skal implementere det,« siger han.

»I dag arbejder vi i højt specialiserede, autonome siloer, hvor vi fokuserer på at udnytte specialisternes og kirugernes tid bedst muligt. Der er en silo hos familielægen, en på hospitalet, en hos specialisten og igen en til diagnosen – men de fleste fejl sker mellem siloerne, og der skal vi skabe en struktur, hvor vi er mere afhængige af hinanden.«

Et system med flow

Niklas Modig vender hele tiden tilbage til billedet om et stafethold. Her skal alle kunne høre skuddet, alle skal kunne se, hvor depechen er og så videre. På den samme måde, mener den svenske forsker, at man med fordel kan lave et afhængigt system, hvor alle arbejder efter et fælles mål: Kundens bedste.

»Det er så let at sige nej til lean, fordi vi ikke er japanere, og vi laver ikke biler, og fordi japansk forretningskultur repræsenterer nogle værdier, som vi ikke vil have ind i Skandinavien. Men jeg mener, at lean skal ses på et meget mere fundamentalt niveau. Vi skal skabe et flow, hvor den første løber ikke bare kan tage sig en kop kaffe og slappe af, og hvor alle har incitamenter på systemniveau og ikke på funktionsniveau,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen