Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

23-årige Zainab stod i spidsen for Microsoft

Onsdag - CEO for en dag
Zainab Alatraktchi, der læser på KU, var CEO for en dag hos Micosoft. Zainab Alatraktchi (tv) og Marianne Dahl Steensen (th). Foto:

Til hverdag er 23-årige Zainab Alatraktchi kandidatstuderende på Københavns Universitet, men en torsdag i marts var hun Co-CEO med Microsofts Marianne Dahl Steensen. Dagen bød på drøftelser om talentudvikling, disketter og råd fra Pippi Langstrømpe

Det var lige begyndt at dryppe fra den grå himmel, da Microsofts Marianne Dahl Steensen og kandidatstuderende Zainab Alatraktchi satte sig på bagsædet af taxaen. De to deler i dag topchefposten hos Microsoft Danmark, og dagen er begyndt med en konference om bestyrelseskvinder på toppen af Pilestræde. Marianne Dahl Steensen var en af hovedtalerne.

23-årige Zainab Alatraktchi er til dagligt kandidatstuderende på Secure Risk Management-studiet på Københavns Universitet. Men i dag skal hun dele direktørstolen hos Microsoft med Marianne Dahl Steensen.

Tonerne fra ’It’s Raining Men’ kommer ud af bilradioen.

»På mange måder et passende soundtrack,« konstaterer Zainab Alatraktchi, og Marianne Dahl Steensen smiler.

Selv om klokken endnu ikke har passeret ti om formiddagen, er tidsplanen allerede skredet. De to skal til talentudviklingsmøde i Lyngby om ti minutter.

CEO for en dag - FØTEX

Marianne Dahl Steensen finder to telefoner frem fra tasken.

»Der er en privat- og en arbejdstelefon?« spørger Zainab Alatraktchi.

»Ja. Det holder ikke helt, men jeg prøver,« siger Marianne Dahl Steensen.

Det med den delte direktørstol skal imidlertid forstås metaforisk - for fysisk er den ikke at finde i Microsofts gennemsigtige glasbygning, der er tegnet af Henning Larsen Architects, som vi træder ind i efter taxaturen.

»Her er dømt free seating,« siger Marianne Dahl Steensen.

Microsoft i Danmark har 900 medarbejdere, og virksomheden står lige nu i en stor organisationsændring. Et af de tiltag, der skal få medarebdjerne til at arbejde på tværs af afdelinger, er at gå væk fra faste skrivebordspladser med papirstakke og billeder af børn.

Vi finder et mødelokale, der ikke er optaget. Zainab Alatraktchi lægger en lyserød notesblok på bordet, Marianne Dahl Steensen finder en tablet med en farveinddelt kalender frem. Der er ikke mange huller, når man ser ned over den regnbuefarvede uge.

Langt fra disketter over disken

Næste punkt på dagens program er et møde med virksomheden Templafy, der designer skabeloner til Office.

Snakken over mødebordet går i højt tempo, og den ene forkortelse efter den anden blander sig med engelske og danske gloser. CSP, EAG, ISV. Det er en særlig form for Microsoft-lingo, der kræver indvielse at forstå.

Selv uindviede kan dog være med på, at Microsoft har en udfordring foran sig. Virksomheden skal vænne sig til en virkelighed, hvor forretningen ikke længere kan baseres på Officelicenser og disketter, der bliver langet over disken.

Antallet af solgte Microsoft-licenser, der ikke bliver brugt, kan ’få hårene til at rejse sig’ hos Marianne Dahl Steensen. Det er ikke længere nok at sælge digital infrastruktur, for det gør mange virksomheder i dag. Der skal omlægges til en ny generation, som Zainab Alatraktchi er en del af.

»IT har tidligere været et værktøj for sig selv, men nu er det blevet en del af alles produkter,« siger Zainab Alatraktchi, mens hun skænker kaffe fra en Steltonkande med et diskret Microsoft-logo.

Talent udenfor skabelon

Zainab Alatraktchis dag i toppen af Microsofts team er en del af et projekt, som headhunterfirmaet Odgers Berndtson og konsulentfirmaet Boston Consulting Group står bag. Idéen er, at seks talentfulde kandidatstuderende følger en topchef i en stor dansk virksomhed for en dag.

Marianne Dahl Steensen var ikke i tvivl om, at Microsoft gerne ville være en del af det projekt.

»Det er en god mulighed for at profilere os – vi vil jo gerne tiltrække de bedste og de mest talentfulde medarbejdere,« siger Marianne Dahl Steensen.

Den type medarbejder kan være alt fra teknikere til mere klassiske ledertyper, siger Marianne Dahl Steensen. Der findes ikke en skabelon for, hvad talent er.

Zainab Alatraktchi passer fint ind i Microsofts talentdefintioner. Og allerede da hun deltog i headhunterfirmaets udvælgelsesproces, håbede hun på, at hun skulle spendere dagen sammen med Microsofts topchef.

»For mig handler ledelse i høj grad om mennesker, og her er people management en stor del af virksomhedens grundsten,« forklarer Zainab Alatraktchi.

zainab

Råd fra verdens stærkeste pige

En anden årsag er, at Marianne Dahl Steensen med Zainab Alatraktchis ord er ’sej.’

Det adjektiv kan man også bruge om Marianne Dahl Steensens eget idol, Pippi, som de to CEO’er snakker om efter partnermødet. Verdens stærkeste pige har to pointer, som Marianne Dahl Steensens forsøger at huske på.

»Pippi siger ’Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg helt sikkert klare’, og ’er man meget stærk, skal man også være meget sød’,« siger Marianne Dahl Steensen.

Det er vigtigt at huske på for ledere både i dag og i fremtiden, mener hun.

»Den kombi vil jeg tage med mig,« siger Zainab Alatraktchi.

Døren til mødelokalet bliver lukket i, og regnbuekalenderens sidste skal tjekkes af: IT-branchen afholder årsmøde i Børssalen. Der er udarbejdelse af et manifest, tale fra Statsministeren og festmiddag på programmet.

Billede

På vej ud af glasbygningen reflekterer Zainab Alatraktchi over, hvordan oplevelsen af at være i hælene på en topchef indtil videre har været: Travl, inspirerende - og med til at afmystificere.

»Man kan nogen gange sætte CEOs på en piedestal som superhumans, men en dag som i dag gør ambitionen mere håndgribelig,« siger Zainab Alatraktchi.

Dagen er ved at være omme. Solen er kommet frem til dagens sidste taxatur, hvor kursen er væk fra Kongens Lyngby og mod indre København. Mens cheferne på bagsædet diskuterer ledelsesstrategier, familiekabale og børneopdragelse i 70’erne, synger Chaka Khan fra radioen på instrumentbrættet:

I'm every woman, it's all in me, anything you want done, baby, I do it naturally

Marie Rydal

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen