Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

19 årige Philip lagde sin portfolio på Linkedin - kort efter fik han job i Malaysia

aaa

​Philip Hjorths verden blev vendt godt og grundigt på hovedet, da han i februar blev kontaktet af et hollandsk spilfirma. 10 dage senere tiltrådte han et job i spilbranchen på den anden side af jorden.

Linkedin kan føre til lidt af hvert. Men det er nok alligevel de færreste, der oplever en så direkte og hurtig forandring, som 19-årige Philip Hjorth gjorde, da han oprettede sin profil.

Efter at have afsluttet gymnasiet i sommeren 2015, tog Philip Hjorth et sabbatår, hvor han blandt andet arbejdede med sin store interesse - at designe 3D-figurer til computerspil. Planen var, at søge ind på universitetet for at læse. I februar oprettede han sig dog på Linkedin og lagde sin portfolio online. “Bare for at være der,” som Philip Hjorth forklarer. Men to måneder senere fik han et opkald med et uventet tilbud.

“Han sagde, at jeg havde en interessant portfolio og laver nogle spændende ting. Kunne du tænke dig at arbejde for os? Og det sagde jeg selvfølgelig ja til. For det er et pissefedt firma,” fortæller Philip Hjorth.

Firmaet hedder Streamline Studios og udvikler og outsourcer produktionsservice til reklame-, film-, og spilindustrien. Det hollandske firma har blandt andet leveret 3D-grafik til spil som Street Fighter 5 og Bioshock Infinite. Og som mange andre firmaer i spilindustrien vækster firmaet hurtigt, og derfor ville de gerne have Philip Hjorth hurtigst muligt. Som et resultat sad han mindre end to uger senere i Kuala Lumpur med et drømmejob og sit livs første kontrakt.

I starten troede Philip Hjorth og familien næsten ikke på, at det ville blive til noget, men da det gik op dem, at hollænderne mente det seriøst, gik alt pludselig meget hurtigt.

LÆS MERE : Talent 100 2016

“Da fortalte min mor nyheden, var det første, hun sagde, “ej hvor fedt”. Men så begyndte det lige så stille at synke ind, at jeg faktisk skulle flytte til en anden del af verden,” siger han og fortsætter.
“Især fordi der gik 10 dage, fra jeg fik jobbet, til at jeg skulle starte på arbejdet i Malaysia”.

Derfor skulle alt pludselig gå meget hurtigt. Flybilletter, forsikringer, vaccinationer, visum, flytning - alt skulle gøres på rekordtid. Og selv om Philip Hjorth i sin fritid har arbejdet med 3D i flere år, havde hverken han eller familien nogen form for erfaring med spilbranchen eller ide om lønniveau, kontraktforhold etc. Derfor henvendte de sig til IDA’s juridiske afdeling, hvor en jurist kiggede kontrakten igennem.

Skal LinkedIn kan være din vej til at etablere professionelle kontakter og forretningsforbindelser, så få de 10 bedste råd til en sober og faglig profil, der fanger læseren her.

Tog til Grenaa som 16-årig

Philip Hjorth fortæller, at han uden uddannelse og uden anden professionel erfaring med branchen end lidt freelance-arbejde tjener en god løn. Ikke en god løn efter danske standarder, men en god løn i Malaysia og nok til, at han ikke behøver at tænke over at spare på sine penge.

I stedet kan han koncentrere sig om sit arbejde som character artist. Det vil sige, at han laver 3D-modeller til computerspil. Et område der som resten af spilbranchen er i kraftig vækst, og et område som Philip Hjorth drømte om at arbejde inden for på længere sigt.

Allerede som 16-årig flyttede han fra København til Jylland for at gå i gymnasiet GameIT College i Grenaa. Fokus var primært på kodning og banedesign, men eleverne fik også undervisning i 3D-grafik. Og det var et område, Philip Hjorth fandt mere interessant, så han begyndte at læse bøger om 3D-design og studerede anatomi for at kunne lave mere realistiske figurer.

“Jeg har altid kunne lidt at tegne, men det var aldrig mit element,” siger han.

“3D har de samme principper, jeg syntes var sjove ved tegning. Jeg kan lave mine egne karakterer, men det er mere som at lave en skulptur, jeg kan se fra alle vinkler samt trække og skubbe i, så den ændrer form. Det virkede bare mere naturligt for mig end med papir og blyant, så det kastede jeg mig ud i, og fordi jeg synes, det var sjovt, arbejdede jeg videre med det. Og den passion fik mig så, til hvor jeg er i dag”.

Verdens største businessnetværk, LinkedIn er en afgørende platform for branding på arbejdsmarkedet. Her er der ingen videoer med katte, men masser af muligheder for at skille dig ud fra mængden. Få råd og fif til LinkedIn i denne gratis podcast.

Hvordan er det at arbejde i Kuala Lumpur?

Og Philip Hjorth lægger ikke skjul på, at han er godt tilfreds med, at være, hvor han er i dag.

“Det er rigtig fedt at arbejde i Kuala Lumpur. Det er i hvert fald fedt i det firma, jeg arbejder for, og det er nogle dejlige timer, der bliver lagt der. Firmaet er oprindeligt fra Holland, så det er en meget vestligt kultur,” siger han.

I øjeblikket bor Philip Hjorth midlertidigt i en lejlighed, som Streamline Studios har fundet, og her bor han sammen med en svensker og en filippiner. Så det er et meget internationalt miljø. Men uden for firmaet er Kuala Lumpur meget anderledes end Danmark.

“Landet er islamisk, så selv om man kan købe svinekød, er det meget dyrt, så det er noget, man godt kan savne. Jeg savner især frikadeller,” siger han og nævner samtidig, at han udover familien og vennerne savner de danske cykelstier, for den malaysiske trafik er kaotisk. Men ellers er den største forskel vejret, som er præget af monsunen og konstant ligger omkring 30-40 grader.

“Da jeg første gang var ude i regnen, troede jeg, at det var en naturkatastrofe, for der var torden til højre og venstre, og jeg var bange for mit liv. Men jeg fandt ud af, at det bare var en normal weekend,” fortæller Philip Hjorth.

Du kan forbedre dine chancer for et job ved at overholde nogle grundregler i din jobansøgning. Få konkrete råd og gode eksempler på din jobansøgning her.

A ship is safe in harbour - but...

Philip Hjorth har i første omgang skrevet en 2-årig kontrakt med sin arbejdsgiver, og hvad der skal ske derefter, ved han ikke. Men uanset hvad er han sikker på, at oplevelsen er med til at give bedre forudsætninger for en fremtid i spilbranchen.

“Jeg drømmer om at blive bedre til det, jeg håber, bliver min profession resten af livet. Og jeg håber at få en masse erfaring og viden, og at jeg bliver en langt bedre 3D character artist, end da jeg kom herud,” siger han og fortæller, at det selvfølgelig også handler om selve oplevelsen.

“Lige nu lever jeg drømmen. Jeg arbejder med noget, jeg altid har kunne tænke mig at arbejde som 19-årig. Det er ikke noget en typisk 19-årig gør. Og især ikke for et firma, der arbejder på nogle så respekterede ting som Streamline Studios gør. Så for mig virker det stadig, som om jeg lever i en drøm. Det er helt utroligt. Så lige nu nyder jeg bare oplevelsen”.

Philip Hjorth taler dagligt med sin familie via Facebook eller Skype. På Skype har han angivet en lille besked, som er et citat af forfatteren John Augustus Shedd, “A ship is safe in harbour - but that's not what ships are made for”. Det citat er ikke tilfældigt.

“Det er sådan, jeg føler lige nu. Hvis der er noget, jeg har stået inde for, så har jeg altid prøvet at køre det fuldt ud. Allerede som 16-årig flyttede jeg til Grenå for at gå på GameIT, så hvis der er noget, jeg gerne vil, er jeg ligeglad, hvor det er i verden,” fortæller han.

Se Philips portfolio

Vil du se, hvad Philip Hjorth blandt andet arbejder med? Se hans portfolio her.

Artiklen er oprindelig publiceret på IDA Universe

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen