Berlingske Business
17:42

11 millioner har fulgt ham ind i boksen

22BUSHenrik-Andersen-eBoks-.jpg
Henrik Andersen vil nu videre i livet efter at have gjort e-Boks til en af de største, digitale succeser i Danmark. Foto: Asger Ladefoged

Både rodehoveder og ordensmennesker har – med kærlige skub fra arbejdsgivere og banker – taget e-Boks til sig og gjort det til en af de største, digitale succeser i Danmark ... og udlandet. »Mr. e-Boks« selv forlader nu sit livsværk, inden det vokser sig endnu større.

Henrik Andersen er vant til at tænke ind i boksen. Ikke ud af den. Og han har fået 11 millioner andre med ind i den idé, som er blevet en af de største succeser ved at gøre de digitale muligheder nærværende og brugte herhjemme – og i udlandet.

E-Boks, som fem millioner danskere hver måned finder lønsedlen eller papirerne fra banken og forsikringsselskabet i, har i dag 11 millioner brugere i syv lande og egne datterselskaber i Norge og Sverige. Omsætningen i selskabet, der ejes halvt af Dankort-bestyreren Nets og halvt af PostNord, er på 170 millioner kroner.

pix-Henrik Andersen

»I gamle dage løste vi frimærkeproblemer. I dag løser vi mange andre opgaver. Vi skulle få portosmerterne til at gå væk dengang. Nu håndterer vi omkring 400 millioner dokumenter og sørger dermed for, at erhvervslivet kan spare nogle milliarder kroner om året. Dengang drøftede vi meget, om vi talte til dem, der har styr på billetter og ringbind, eller til rodehovederne, der aldrig kunne finde deres regninger og papirer. Stille og roligt har vi fået fat i begge grupper, og vi er gået fra de fladpandede digitaliseringsøvelser til at blive mere værdiskabende,« konstaterer Henrik Andersen, der kom fra »et hamrende godt job« hos IT-giganten Dell, da han i julen 2000 blev hentet ind for at bygge Danmarks digitale posthus og sikre bankboks til dokumenter op.

Holdt fast trods underskud

E-Boks var gennem mange år en ren underskudsforretning.

»Jeg tror, at vi nåede at tabe 60 millioner kroner, men ejerkredsen – Danske Bank, DMdata og KMD – var modig, havde den nødvendige tålmodighed og troede på det. Derfor står vi her i dag,« forklarer Henrik Andersen, der næsten har været danmarksmester i bueskydning og således er vant til at kunne ramme plet.

Tilbage i 2001 skulle han på kommuneturné og overbevise om, at internettet ikke var et modefænomen. I marts i år loggede folk 16 millioner gange på e-Boks; flest fra mobilt udstyr, som er blevet det store hit.

»Vi har sørget for at være til stede alle vegne, og vi har hele tiden opdateret gamle versioner, så vi ikke taber nogen. I takt med, at vi er blevet store, er vi blevet mere sårbare, fordi vi er et godt mål. Derfor betaler jeg årligt flere hundredtusinde kroner for at få hackere til at teste sikkerheden. Man er ude af denne business, hvis man ikke kan stoppe den slags. Man skal gøre sig umage,« understreger Henrik Andersen og gør det samtidig klart, at der skal en dommerkendelse til, før e-Boks går ind i folks bokse.

Sportsstjerner skabte synlighed

De færreste ved, at de selv kan lægge dokumenter i e-Boks og dermed opbevare dem sikkert – f.eks. kopier af dåbsattest, vielsesattest, pas, kørekort, huspapirer m.m. Og e-Boks er nu blevet »indbygget« hos alle de store banker, forsikringsselskaber og myndigheder, så den digitale bankboks er dér, hvor folk lige nu befinder sig. Senest er paletten udvidet med digital signering, hvor banken lægger papirerne i e-Boks, og man derefter underskriver dem ved et klik med sin NemID, så ingen skal bruge tid på at skulle fysisk i banken. Coop har også netop aftalt, at service- og ansættelseskontrakter udveksles gennem e-Boks.

E-Boks’ sponsorering af først kvindelandsholdet i håndbold, siden tennisstjernen Caroline Wozniacki, har gjort en umiddelbart støvet, digital tjeneste synlig.

»Det ville være ærgerligt, hvis det var en hemmelighed for danskerne, at vi har en god idé. Inden for 18 måneder, efter at vi begyndte samarbejdet med Caroline Wozniacki, var hun nummer 1 i 100 uger. Det er de bedste markedsføringspenge, jeg nogen sinde har brugt,« siger Henrik Andersen.

Den idé, som KMD satte 500 udviklingstimer af til at udarbejde en prototype på, og som Henrik Andersen siden skulle rejse rundt med ti plancher og sælge, vækker international opsigt.

Tilbage til iværksætteriet

»Det er undervejs gået op for mig, at Danmark er et unikt samfund. Bankerne her arbejder sammen, betalingsservice findes næsten ingen andre steder, og der findes næsten ikke regeringer, som har taget så meget stilling på dette område som den danske og set effektiviseringsmulighederne. Den internationale interesse er stor. Det er spøjst, at det er lykkedes for lille Danmark. Men jeg har absolut ingen tvivl om, at det er den bæredygtige ide, som skaber værdi i en lang værdikæde – ellers havde vi ikke haft nogen gang på jorden. Hvis ingen bliver glade ved at bruge e-Boks, giver det ingen mening at have den,« siger Henrik Andersen.

RB PLUS E-post: Kriminelle udebliver fra afsoning

Efter 15 år skal han nu omstilles og tænke ud af boksen. Han forlader nemlig som 59-årig inden for kort tid sit livsværk, inden e-Boks skal løftes til næste trin – og det skal han lige vænne sig til. Men han glæder sig.

»Det er altid svært at have samme engagement, når virksomheden vokser sig rigtigt stor. Da jeg begyndte, var det som iværksætter og entreprenør, og det vil jeg gerne tage fat i igen og give en hånd med til,« siger han. »Det, der er gået godt i 15 år, er brændstof til at tage næste skridt.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen