Berlingske Business
11:08Carlsberg åbner endnu et bryggeri i Indien

10 gode råd til din LinkedIn profil

LINKEDIN-CHINA/

Her får du 10 gode råd fra IDA til at lave din LinkedIn profil, der er det sociale netværk for professionelle.

LinkedIn er ikke til at komme udenom, hvis du søger nyt job eller vil øge synligheden over for potentielle arbejdsgivere. Her er 10 råd til at få tilrettet eller oprettet en god LinkedIn profil, fra IDA Universe

  1. Overvej, hvad du skal være kendt for, og hvem der skal kende dig
  2. Søg inspiration hos andre, og find dine styrker
  3. Opret din profil både på engelsk og dansk
  4. Fang læseren med dine overskrifter
  5. Hjælp læseren med et beskrivende resumé
  6. Fremhæv relevant erhvervserfaring
  7. Udvid dine søgemuligheder gennem relevante grupper
  8. Hold liv i din profil
  9. Brand din faglighed og dine resultater gennem Share an update
  10. Skjul opdateringer om ændringer på din profil for kolleger og ledere

De 10 gode råd - den udvidede udgave:

1. Overvej, hvad skal du være kendt for, og hvem der skal kende dig

Inden du går i gang med at udarbejde din profil, skal du overveje følgende: Hvem skal være din målgruppe? Hvilke virksomheder ønsker du at blive fundet af? Hvilke jobtyper vil du gerne have tilbudt? Og hvordan kan du, via din profil, synliggøre, at du kan skabe værdi i et sådant job?

Din målgruppeanalyse skal danne grundlaget for, hvad du vælger at fortælle om dig, dine tidligere job og uddannelser. Informationerne du publicerer, skal alle være relevante for målgruppen og føre til en øget interesse for dig.

2. Søg inspiration hos andre og find dine styrker

Søg efter profiler med folk, som sidder i lignende job som dit eller har job, du gerne vil have. Se, hvordan de bruger deres profiler. Brug dem som inspiration til, hvordan du selv kan lave en god profil. Analysér også dine egne styrker og svagheder i forhold til de andres kompetencer og find frem til, hvad du skal fremhæve for at være konkurrencedygtig og attraktiv i forhold til dem.

3. Opret din profil både på engelsk og på dansk

Du kan ikke vide om headhuntere og andre søger efter kandidater på dansk eller engelsk. Når du opretter din profil, så opret profilen på begge sprog. Det gør du på din LinkedIn profilside, hvor du klikker på pilen ved ’edit’ og vælger at lave din profil på et ekstra sprog. Brug i første omgang energien på din LinkedIn profil på det sprog, du vurderer, er det vigtigste i dit arbejdsliv.

4. Fang læseren med dine overskrifter

Formålet med din overskrift/headline er at vække læserens interesse og give et billede af, hvem du er, og hvad du kan. Den skal kunne læses uafhængigt af din øvrige profil. Din headline skal bestå af de ord, som du vurderer, en rekrutteringsansvarlig og andre vil skrive som søgeord for at finde interessante kandidater. Brug få ord til at beskrive dig så præcist som muligt. Erstat fx ’projektleder’ med ’Lean projekleder, HD’.

5. Hjælp læseren med et beskrivende resumé

Resumé/summary skal give læseren svar på:

  • hvem du er
  • hvad du kan
  • hvad du vil
  • hvad du brænder for

Det kan sidestilles med en skriftlig elevatortale, hvor du trækker det vigtigste frem først. Du sikrer at læseren har fået de væsentlige pointer med, selvom han springer resten af din profil over. Det kan være en god ide at skrive dine kernekompetencer i punktform, så man hurtigt kan se, hvad du kan.

6. Fremhæv relevant erhvervserfaring

Noter dine titler og ansættelsessteder. Skriv også en kort beskrivelse af dine ansvarsområder i hvert job samt en oversigt over dine arbejdsopgaver. Arbejdsopgaverne skal prioriteres efter, hvad der er vigtigt for en potentiel arbejdsgiver at vide. Du skal altså hverken give et spejlbillede eller et misvisende billede af dit jobindhold, men en prioriteret beskrivelse i forhold til det job, du fremadrettet søger. Hver jobbeskrivelse bør også omfatte dine erfaringer. Er du leder, kan du fremhæve de resultater, du har opnået i det enkelte job.

7. Udvid dine søgemuligheder gennem relevante grupper

De tre bedste grunde til at melde sig ind i relevante LinkedIn grupper:

Du udvider din synlighed hos gruppens deltagere og udvider personerne, der kan søge på dig, samt dem du kan søge på.
Grupper har signalværdi og dit medlemskab viser læseren, at du har et stærkt fagligt netværk.
Du viser, at du holder dig fagligt opdateret.

8. Hold liv i din profil

Sørg for, at din profil er opdateret med dine nyeste kompetencer, vær aktiv og bidrag på LinkedIn. Du kan være aktiv i grupper som Ingeniørforeningens eller ved at kommentere på opslag fra dit LinkedIn netværk. Hvis du er synlig og aktiv på LinkedIn, er sandsynligheden, for at andre får øje på dig, meget større.

9. Marker din faglighed og dine resultater gennem 'Share an update'

Du har mulighed for at synliggøre din faglighed og dine resultater over for dit netværk ved løbende gennem din karriere at lave en update under ”Share an update”. Fortæl hvilke opgaver og projekter, du har i gang, og hvilke resultater du opnår.

10. Skjul opdateringer om ændringer på din profil for kolleger og ledere

Begynder du at lave ændringer på din LinkedIn profil, så får dit netværk informationer om dine aktiviteter, og mange vil tænke, at du er i gang med at søge nyt job. Er din leder eller dine kolleger en del af dit netværk, kan det derfor være en god ide at skjule aktiviteten for dem. Gå ind under ”Account & settings” (det lille billede i højre top) under ”Privacy & settings” og slå det fra under ”Turn off your activity broadcasts”. Så får dit netværk ikke opdateringer om, hvad du er i gang med. De vil fortsat kunne se dine 'updates'.

Artiklen er oprindeligt publiceret på universe.ida.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen