Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Super Mario: Nintendos rockstjerne vil have plads på din smartphone

26BUSBagside-111253.jpg
Spildesigneren Shigeru Miyamoto i selskab med sin mest populære karakter, Super Mario. Foto: Felix Ordonez/Reuters

Det hører vist til sjældenhederne, at noget – eller nogen – får lov til at overskygge Apples rituelle lancering af en ny iPhone. Men det mest brølende bifald ved den seneste seance for at åbenbare iPhone 7 i september blev udløst af en bredt smilende japaner og en fiktiv blikkenslager i fuldt firspring.

Shigeru Miyamoto er måske ikke verdensberømt i ethvert hjem, men han er »far« til Super Mario, hovedfiguren i nogle af tidernes mest populære computerspil fra japanske Nintendo. Nogle kalder Miyamoto spilindustriens svar på Walt Disney eller Steven Spielberg. Blandt spiludviklere betragtes han som en guru.

Som den kreative hovedkraft i Nintendo har den snart 64-årige japaner spillet en central rolle i den japanske virksomheds udvikling fra en fabrikant af traditionelle spillekort til en af de førende producenter af computerspil og spilkonsoller. Som sådan har han flere gange reddet Nintendo ud af svære stunder med sine spilkreationer.

NINTENDO-CONSOLE/

Og det er her hans optræden ved iPhone 7-lanceringen kommer ind i billedet. Super Mario tager nu springet fra spilkonsol til smartphone – i første omgang iPhone fra december i år. Det kan blive et vendepunkt for Nintendo, der ellers indtil sidste år afviste at gå ind på smartphone-området, fordi man frygtede at miste kunder til sine egne spilkonsoller.

I mellemtiden har et vist Pokémon Go-fænomen fået Nintendo til at vågne op. Håbet er nu, at »Super Mario Run«, det første mobilspil med Mario, med tiden vil friste smartphone-brugere over på Nintendos spilkonsoller. Og dem trænger Nintendo hårdt til at sælge flere af.

Shigeru Miyamoto begyndte hos Nintendo i 1977 og har tilbragt hele sit arbejdsliv hos spilfirmaet uden tilsyneladende at miste sin fascination af leg. Det er stadig det kreative indhold mere end teknisk blændværk, der driver hans værk. Og mange af hans mest populære spil – »The Legend of Zelda«-serien er et andet eksempel – har han hentet inspiration til i sin barndoms udflugter på egen hånd. Han voksede op uden fjernsyn – det fik familien først, da han var 12 – og lavede selv sit eget legetøj. Senere blev det netop det selvlavede legetøj, der sikrede ham jobbet i Nintendo, hvor han var med fra computerspilverdenens spæde begyndelse.

APPLE-IPHONE/

Trods den rockstjerneagtige tilbedelse i spil-industrien foretrækker Miyamoto at holde lav profil i hjemlandet. Det hævdes, at når han går på gaden i Japan, bliver han sjældent genkendt – andet end af udenlandske turister.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen