Berlingske Business

Worning: Krisen ændrer intet ved direktør-lønninger

Worning: Krisen ændrer intet ved direktør-lønninger - 1
Jørgen Worning mener incitamentsaflønninger til topcheferne skal fortsætte. Foto:

Jørgen Worning, bestyrelsesformand i B&O og FLS, afviser, at finanskrisen får bestyrelserne til at aflønne deres direktører på en ny måde.

En af landets mest magtfulde bestyrelsesformænd, Jørgen Worning, kan ikke genkende det billede som en række headhuntere og eksperter tegner i dagens udgave af Berlingske Business, hvor de ser en tendens til, at direktørerne holder igen med de store krav til diverse bonus-ordninger som følge af finanskrisen. Worning mener ikke, at bestyrelserne i de børsnoterede danske selskaber skal skrue lønpakkerne sammen på en anden måde – blot fordi der er krise.

”Incitamentsaflønninger fortsætter, men de må selvfølgelig ikke tage overhånd, ” siger Jørgen Worning, der mener, måden hvorpå topchefen bliver aflønnet på i dag, fungerer fint.

”Grundlæggende mener jeg, at bonusordninger som optioner fungerer som et fint supplement til topchefen ud over den almindelige løn,” siger Jørgen Worning.

Hans begrundelse er, at hvis resultaterne ikke er til stede i regnskaberne, så udebliver bonusordningen også.

Fyrstelig løn
En rundspørge, Business foretog i går, viser, at en række af landets førende headhuntere forudsiger, at landets bestyrelser vil ændre på topchefernes lønkrav, der blandt andet har betydet fyrstelige optionsprogrammer for nogle topchefer.

Blandt andet den tidligere direktør i Roskilde Bank, Niels Valentin Hansen, kunne hæve en fyrstelig løn, ligesom han også havde en særdeles lukrativ aktieoptionsordning.

Jørgen Worning afviser dog, at de populære optionsprogrammer forsvinder som et incitament til at aflønne topchefen. Også selv om historier om topchefer, der har tjent millioner af kroner, mens deres virksomhed har tabt milliarder med efterfølgende fyringsrunder, har fyldt meget i medierne.

”Nej, denne form for bonus forsvinder ikke,” siger han.

Jørgen Worning påpeger dog, at krisen gør, at lønforhøjelser ikke ligger først – eller højest – for bestyrelserne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen