Berlingske Business

Widerøe-chef frygter SAS-konkurs

Widerøe-chef frygter SAS-konkurs - 1
Foto:

Chef i datterselskab lufter bekymring for SAS' videre eksistens over for kollegerne.

Tore Digranes er chef for Widerøes hovedbase i Tromsø. Ifølge norske E24 har Finansavisen fået fingrene i en e-mail, som chefen har sendt rundt til sine kolleger, hvor han skriver følgende:

"Hvis ikke de økonomiske resultatene forbedrer sig, er "worst case" at SAS-koncernen går konkurs 31.12.2009."

Den norske datters dissens
Hvad, der gør sagen lidt pudsig, er, at det norske luftfartsselskab Widerøe rent faktisk er ejet af SAS. Tore Digranes baserer sin bekymring på, at SAS angiveligt allerede har brugt de seks milliarder svenske kroner, som blev rejst i aktieemissionen i april, samt at tre af investorerne havde skaffet sig rettigheder, der gør, at de får tilbagebetalt milliarder af kroner, hvis SAS ikke opfylder de økonomiske mål.

Fejlagtige oplysninger
SAS' informationschef Claus Sonberg afviser overfor E24 kategorisk påstanden om udvidede rettigheder.

"Det passer ikke. Der eksisterer ingen kobling mellem emissionen og lånebetingelserne."

Endvidere afviser informationschefen også konkursbekymringen med oplysningen om, at koncernen ved udgangen af andet kvartal havde en egenkapital på knap 12 milliarder.

Jacob Pedersen, der er aktieanalytiker hos Sydbank, udtrykker overfor E24 ligeledes sin skepsis i forhold til en mulig konkurs.

"Jeg forventer ikke, at SAS har behov for at rejse kapital i løbet af efteråret. De fik seks milliarder i foråret, og en god del af dette er brugt til at nedbringe, i tråd med hensigten. Underskuddene kan selvsagt ikke fortsætte, som de har gjort de sidste kvartaler, men det tror jeg heller ikke, de vil gøre."

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen