Berlingske Business

Warren Buffett går i krig med markedernes kvartalsforventninger

US-FOOD-MERGER-HEINZ-KRAFT-FILES
Arkivfoto: AFP PHOTO/Nicholas KAMM/Ritzau Scanpix Foto:

To af den amerikanske investeringsverdens fremmeste skikkelser Warren Buffett og Jamie Dimon opfordrer amerikanske børsselskaber til at holde op med at oplyse kortsigtede forventninger til hvert kommende kvartal. Det gør de i en kronik i The Wall Street Journal.

Warren Buffett har fra tid til anden været verdens rigeste mand, ifølge Forbes, via sit ejerskab af investeringsselskabet Berkshire Hathaway, og inden han begyndte at forære væk af sin formue. Jamie Dimon er topchef i storbanken JPMorgan Chase.

Buffett og Dimon argumenterer for, at de korte forventninger, som de børsnoterede selskaber stiller investorerne i udsigt, kvæler de langsigtede investeringer, skriver Bloomberg News. De betyder nemlig, at selskabsledelserne tvinger sig selv til altid at levere det lovede, og det fjerner den nødvendige slæk til at justere i forhold til langsigtede behov. Kortsigtede behov forvrænger på den måde prioriteterne.

- Kvartalsvise indtjeningsforventninger fører ofte til en usund fokus på kortsigtet indtjening på bekostning af langsigtet strategi, vækst og bæredygtighed, skriver de to i deres kronik og påpeger, at virksomheder ofte tøver med at investere i teknologi, ansættelser og udvikling for at nå målene, som kan påvirkes af sæsonudsving eller andre faktorer uden for selskabernes kontrol.

De to erhvervsmænd skriver også, at fokus på kortsigtet indtjening har betydet, at der er sket et fald i antallet af børsnoterede virksomheder i USA gennem de seneste to årtier.

- Kortsigtede kapitalmarkeder har forhindret virksomheder med langsigtede perspektiver fra at blive offentligt noteret, hvilket har fjernet innovation og muligheder fra økonomien.

En opgørelse viser, at hyppigheden af kvartalsforventninger dog er faldende. I 2010 var det blandt selskaberne i S&P 500 36 pct., som stillede kvartalsforventninger i udsigt. I 2016 var det tal faldet til 31 pct., skriver Bloomberg News.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen