Berlingske Business

Wal-Marts fremtidsudsigter skræmmer markedet

WALMART/
Foto:

Wal-Marts aktier tager sig en kursdukkert onsdag, efter at den enorme detailkæde er kommet med ildevarslende meldinger om næste regnskabsår i en strategiopdatering for de kommende tre år.

Wal-Marts aktier tager sig en kursdukkert onsdag, efter at den enorme detailkæde er kommet med ildevarslende meldinger om næste regnskabsår i en strategiopdatering for de kommende tre år.

I 2016-17 ventes overskuddet nemlig at falde mellem 6 og 12 pct. målt per aktie, fordi selskabet har planer om store investeringer.

Der var ellers ventet en fremgang på 4 pct. i forhold til 2015-16 ifølge et gennemsnitsestimat indsamlet af Bloomberg. Wal-Marts regnskabsår løber fra februar til og med januar.

Nyheden får Wal-Mart-aktien til at falde mere end 8 pct. til 61,31 dollar på børsen i New York, hvilket er med til at trække Dow Jones-indekset i et endnu større minus.

Opdateringen fra Wal-Mart byder ellers også på gode nyheder. Væksten (eksklusive valutaudsving) opjusteres til 3 pct. i år, mod et tidligere bud på 1-2 pct., og i de kommende år ventes der en fremgang på 3-4 pct. årligt på toplinjen, som i 2014/15 var på 486 mia. dollar.

- Inden for de sidste år har vi oplevet øget trafik og forbedret sammenligneligt salg i vores amerikanske forretning, og vores plan afspejler, at det positive momentum fortsætter, udtaler Charles Holley, finanschef i Wal-Mart, i en meddelelse.

US-RETAIL-WALMART

Den store familieejede kæde sætter også gang i et nyt 20 mia. dollar stort toårigt aktietilbagekøbsprogram.

Men samtidig er der behov for investeringer, især i USA og inden for salg på internettet. Og det er med til at presse næste års resultater ned - til stor utilfredshed for aktionærerne.

Aktien lå en overgang nede med 9,8 pct., hvilket er det største fald siden februar 2000 ifølge Bloomberg News.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen