Berlingske Business

VW kursfald har kostet aktionærerne 26,5 mia. euro på to dage

USA-VOLKSWAGEN
Volkswagen nedjsuterede tirsdag forventnigerne til 2015, efter at det er blevet besluttet at sætte 6,5 mia. euro - eller godt 48 mia. kr. - til side i sagen. Foto:

Snyderi kan ikke betale sig for alle. Det må aktionærerne i Volkswagen sande efter to dage med massive kursfald i tocifrede procenter.

Weekendens melding om snyd med test, der skulle vise, hvor mange skadelige stoffer, selskabets dieselbiler udleder, er baggrunden for faldet.

Markedsværdien først eftermiddagen tirsdag er 51,5 mia. euro, svarende til 384 mia. kr., da kursen er lige under 107 euro per aktie. Fredag før weekendens melding var kursen 162,40 euro, svarende til en markedsværdi på omkring 78 mia. euro. Skandalen, har om ikke totalskadet VW-aktien, så i hvert fald ridset og bulet lakken. Tabet kan indtil videre opgøres til 26,5 mia. euro eller 197 mia. kr.

FILE HUNGARY USA VOLKWAGEN RECALL

Volkswagen nedjsuterede tirsdag forventnigerne til 2015, efter at det er blevet besluttet at sætte 6,5 mia. euro - eller godt 48 mia. kr. - til side i sagen.

Beløbet vil figurere i regnskabet for tredje kvartal, og det betyder, at Volkswagen justerer sine forventningerne tilsvarende, skriver Bloomberg News.

I øvrigt har selskabet trykket på speederen i forhold til at få rettet op på vanskelighederne, der angiveligt omfatter 11 mio. biler på verdensplan.

winterkorn

Afsløringen af skandalen kom i weekenden, hvor det amerikanske miljøagentur, EPA, ifølge Reuters sagde, at det kan koste den tyske bilgigant en bøde på op til 18 mia. dollar, eller omkring 117 mia. kr.

TV: Volkswagen har svindlet amerikanske miljømyndigheder

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen