Berlingske Business

Virksomheders købelyst stiger fortsat

Unibrew_hartwall_Business
Overskrift
Royal Unibrews opkøb af finske Hartwall er et af den seneste store virksomhedshandler. Foto:
 

Efter krisen ser man igen antallet af køb og salg af virksomheder vokse hen mod sidste halvdel af 2013. Det er tegn på en ny start for globaliseringen, mener analytiker.

Der er for alvor kommet gang i køb og salg af virksomheder. Både de danske virksomheder melder sig på banen, og også udlandet viser interesse for virksomheder inden for de danske grænser.

I andet kvartal i år blev der solgt 40 pct. flere virksomheder i Danmark i forhold til sidste år i samme kvartal. Det viser en analyse fra Audon Partners, der beskæftiger sig med M&A markedet. Næsten halvdelen af de solgte virksomheder har haft en udenlandsk opkøber. Og ifølge Frederik Aakard fra Audon Partners ser den store aktivitet ud til at fortsætte i tredje kvartal. Lige nu har der været cirka 23 transaktioner.

»Virksomhederne har fået ild under fødderne, og nu skal der ske noget. Musikken spiller igen, og så er det jo en ren stoleleg. Det gælder om at finde de virksomheder, der passer til en. Og det gælder om at komme af med de virksomheder, der ikke passer til en,« siger han.

pix-aller

Ifølge Frederik Aakard kan man tale om, at globaliseringen bevæger sig ind i fase to.

»Det er globaliseringen, der nu kører igen. Den har været sat på hold i et par år, men nu får vi den fulde effekt af, at virksomheder gør sig til for at kunne operere globalt. Man kan ikke tillade sig at fedtspille længere,« forklarer han.

Efter krisen er virksomhederne klar til at satse på det globale marked. Og det er ikke kun de store spillere, der markerer sig.

15BUSNORDENstaevn.jpg

»De mellemstore virksomheder begynder også at træffe beslutninger om en tilstedeværelse på de udenlandske markeder. De vil også være sikre på, at de har en plads i USA, for nu kan de ikke bare nøjes med at være i Europa,« forklarer han.

I forhold til de danske virksomheder, så mener Frederik Aakard, at det er vigtigt, at de begynder at finde deres rolle og strategi for at kunne følge med det globale marked.

»Det er sundt, at man kommer i en situation, hvor man er nødt til at træffe en strategisk beslutning. Så får man fisken på bordet. Man er nødt til at have nogle holdninger til, hvad man vil med sin virksomhed,« forklarer han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen