Berlingske Business
15:49Wall Street åbner med små plusser

Vilde gevinster efter milliardhandel: Vidste nogen, at Microsoft ville købe LinkedIn?

LINKEDIN-M&A/MICROSOFT
Børsmæglere på New York Stock Exchange (NYSE) i New York City samles 13. juni for at se handelsåbningen af LinkedIn-aktien efter melding om Microsoft opkøb REUTERS/Brendan McDermid Foto:

En række handler på værdien af LinkedIn-aktien har fået øjenbrynene til at løfte sig flere steder. For allerede inden Microsofts køb af LinkedIn blev offentliggjort, gjorde få folk nogle særdeles gode handler.

I USA sættes der nok engang spørgsmåltegn ved drømmen om det perfekte aktiemarked, hvor alle informationer deles lige, efter at en gigantisk milliardhandel mellem to af verdens største teknologigiganter i går blev til virkelighed.

Softwaregiganten Microsoft købte CV-tjenesten LinkedIn i en opsigtsvækkende handel til svimlende 173 milliarder kroner. Den handel har givet aktionærerne i LinkedIn en pæn gevinst, fordi deres aktier øjeblikkeligt steg med omkring 50 procent i værdi.

B&O

Men det er slet ingenting ved siden af, hvad nogle ganske få handlende har kunnet score af gevinster, fordi de købte nogle særlige værdipapirer, inden nyheden om Microsofts milliardbud kom ud til investorerne.

pix-LinkedIn

Baggrunden er lidt teknisk, men her er den:

Som flere amerikanske medier har bemærket, var der ingen nyheder eller rygter om den store handel, der blev meldt ud mandag klokken 14.30 dansk tid. Her bød Microsoft 26,3 milliarder dollar eller 173 milliarder kroner for LinkedIn.

Til trods for, at der ingen rygter var om handlen, blev der handelsdagen før, altså i fredags, indgået særdeles mange og interessante handler med såkaldte call-optioner, der giver køberen lov til at købe en aktie på et tidspunkt i fremtiden til en bestemt pris. Det giver et afkast, hvis en akties værdi stiger over den aftalte pris.

bioporto

Faktisk blev der 10. juni indgået 621 optionshandler med en »strike price« på 160 dollar, inden nogen som helst altså burde vide noget om Microsofts bud, fremgår det af Bloombergs handelsdata, som Berlingske Business har gennemset. Da optionerne med udløb 19. august blev sat i handlen 5. februar, blev der solgt 121, hvilket også var det højeste antal på en enkelt dag indtil fredag.

Her blev der ifølge mediet Fortune i to handler fredag eftermiddag købt 600 call-optioner for 135.100 dollar. Efter at Microsofts bud var kommet mandag, steg de samme værdipapirer til over to millioner dollar i værdi. En værdistigning i procent på 675.

Samme situation udspillede sig omkring 300 optioner, der blev købt i fire handler fredag. De kostede dengang 25.000 dollar men er efter milliardhandlen 569.100 dollar værd - en stigning på 2.176 procent ifølge Fortune.

Dermed melder det oplagte spørgsmål sig: Var der nogen, der vidste, at handlen ville finde sted? Købte nogen på noget information, som de andre investorer ikke havde foran sig. Det vil i givet fald være strafbar insiderhandel, og det vil ikke være overraskende. En del mennesker har vidst besked om handlen, fordi begge bestyrelser har godkendt den. Samtidig har en lang række rådgivere haft at gøre med processen op til, at buddet endeligt kunne offentliggøres. Har én person sagt for meget, vil det ikke være første gang.

Artiklen fortsætter under grafikken.

I et stort, prisvindende studie, som New York Times skrev om i 2014, fortæller professorer fra Stern School of Business på New York University og McGill University, hvordan der er insider-handler i hver fjerde virksomhedshandel blandt børsnoterede selskaber.

Ved at gennmgå optioner op til 30 dage før en lang række virksomhedskøb mellem 1996 og 2012 påviser professorerne, at mønstrene omkring handler viser, at nogen ved mere end andre.

Og netop mønstrene omkring Microsofts LinkedIn-køb giver næring til mistanke, om at nogen har vidst mere, end de burde - og handlet derefter, vurderer aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

»Dataene her fra LinkedIn-handlen er benzin til bålet af spekulation omkring et forløb, hvor der måske er nogen, der på en eller anden måde, har noget insiderviden, de har brugt til at skaffe sig en gevinst,« siger han til Berlingske Business.

B&O-RESULTS/


Han påpeger, at et eksempel i Danmark er B&O-aktien, der i efteråret 2015 begyndte at stige uden en egentlig forklaring. Til sidst gik B&O-bestyrelsen ud og meldte om en købsinteresse fra kinesiske Sparkle Roll.

»Det 100 procent effektive og perfekte informationsdeling i aktiemarked er nok mest noget, der står i teoribøgerne. I praksis er der eksempler, hvor der er nogen, der har fået informationer før markedet, og det var det, B&O var nødt til at reagere på,« siger han.

Skulle der være sket ulovlig insider-handel, vil det langt fra være første gang i USAs historie. Bare for at nævne et par eksempler:

I USA førte insiderhandel forud for Hewlett-Packards køb af 3Com i 2011 til en sigtelse mod en hedge fund-manager, fortæller Fortune.

I 1985 var det en journalist fra mediet Wall Street Journal, der blev dømt for at give informationer til to aktiehandlere om aktier, som journalisten agtede at skrive om i sin klumme. De informationer blev brugt til at skaffe en gevinst på omkring 690.000 dollar ifølge CNBC.

Indtil videre er der ingen meldinger om, hvorvidt amerikanske myndigheder undersøger fredagens optionskøb i LinkedIn.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen