Berlingske Business

»Vi sidder ikke og håber på forbedring«

»Vi sidder ikke og håber på forbedring« - 1
Foto:

Opkøb og nye muligheder i Fjernøsten og Sydamerika bliver vejen frem for DSV under krisen. Selvom der altid er varer, der skal transporteres, er transportvirksomheden mærket af en langt lavere aktivitet.

I august sidste år havde Jens Bjørn Andersen sin første arbejdsdag som direktør i DSV. Det var selvsamme dag, hvor transportvirksomheden udsendte en kvartalsmeddelse, der med tilfredshed talte om organisk vækst i virksomheden. Det er et ord, som han i dag sjældent tager i sin mund.

»Vores investorer var glade, og vi var meget tilfredse. Det virker som et lysår fra, hvor vi er nu. Det er egentlig meget fascinerende at tænke på, men det føles sådan,« siger han.

Da krisen viste de første tegn, sad DSV med et lillebitte håb om, at den ikke ville ramme virksomhedens aktiviteter. Men i november blev man med direktørens egne ord ramt af en forhammer lige midt i panden, og den normalt så hektiske periode før jul udeblev fuldstændig.

Siden da har den nye direktør brugt sin tid på at minimere omkostninger. Men i modsætning til de nært beslægtede kolleger i transportbranchen som vognmænd, luftfartsselskaber og rederier, der ejer deres aktiver selv, har landingen midt i krisetiden ikke været lige så hård for DSV. Dog har virksom­heden netop afleveret et halvårsregnskab, der betød en nedjustering i omsætningsforventningen på seks milliarde kroner og skuffede analytikerne.

Ud ad jordvejen
»Vi vil altid have en opgave her i livet. Det går aldrig af mode at transportere fra a til b. Den outsourcing-trend, der begyndte for nogle år siden, vil givetvis fortsætte.

Derfor nytter det ikke, at vi sidder her og håber på, at tingene forbedrer sig. Man må bare komme ud ad jordvejen,« siger Jens Bjørn Andersen.

Fra dag ét prøvede man i DSV at tage et personligt ansvar i stedet for at skyde skylden på bankdirektører, verdensøkonomien og subprime lån.

»Vi havde et møde i vores luft- og sødivision for et stykke tid siden. Vores divisionsleder havde købt et lille spejl, der lå foran alle pladserne til mødet. Før mødet gik i gang, bad han dem om at kigge på sig selv i spejlet, og sagde til dem, at den person, de så i spejlet, var den eneste, der kunne gøre noget ved situationen.«

I Jens Bjørn Andersens optik er markedet inden for transport nærmest uudtømmeligt. Derfor møder man ikke en pessimistisk direktør, når man træder ind på direktionsgangen.

»Når man er i en kritisk situation, bruger man en masse andre faktorer som undskyldning. Men den holder ikke i DSV. Selvom vi er store i Danmark, er der fortsat et potentiale. Enhver lastbil man ser på vejen, kunne vi have håndteret og enhver container kunne være vores. Vi er i over 60 lande, så vi er en lille dråbe i havet. Og der er stadig mange muligheder for at vokse i det her marked uanset krisen.«

DSV er en personaletung virksomhed. Reducerede omkostninger er lig med fyringer. Ca. 4.000 ansatte skal forlade virksomheden, og den proces blev påbegyndt i efteråret. Samtidig har man arbejdet på at genskabe et stabilt kapitalgrundlag igennem aktieemission efter opkøbet af belgiske ABX i oktober. Det var den første strategiske overvejelse under krisen.

Timeout i opkøb
»Før havde vi hele tiden et pres fra investorerne om at udvikle virksomheden, og hver gang vi havde nogle penge, skulle de investeres. De samme investorer kommer nu og siger, at gælden skal ned, og vi skal være varsomme.«

Hvilke udviklingsmuligheder ser du for DSV i fremtiden?

»Vi vil fortsætte med opkøb. Vores branche er utroligt fragmenteret, og der er stor mulighed for at deltage i den her konsolideringsbølge. På den korte bane skal vi nok lige tage en timeout efter opkøbet af ABX. Når vi får de finansielle muskler igen, så er vi klar til at lave opkøb.«

Omvendt er der vel rigtig gode muligheder for opkøb netop nu?

»Jo, og derfor skal vi heller ikke afvise, at vi kan lave noget. Jeg vil ikke sige, at jeg er skuffet, men jeg havde forventet, at der var flere af vores kolleger, der ville have henvendt sig. Men vi har oplevet mange fede år, og mange af de selskaber, der findes i Europa, har formået at lægge noget til side. De tærer på deres reserver, og derfor kommer der til at gå noget længere tid, inden de eventuelt henvender sig. Man skal virkelig være langt ude, før man sætter en virksomhed til salg nu,« siger Jens Bjørn Andersen.

Ser lyst på fremtiden
Nogle af de nye markeder, som DSV vil undersøge, ligger i Fjernøsten og Sydamerika. Men det bliver ikke med en aggressiv opkøbsstrategi i bagagen. Det bliver små opkøb, hvor man langsomt får opbygget en solid ledelse. Jens Bjørn Andersen ser dog også muligheder på nærmarkederne såsom Tyskland, men der er ikke opstået særlige markedsmuligheder som følge af krisen. Det hele er bare blevet lidt hårdere.

»Der er ikke åbnet et helt nyt marked for os. Desværre, for det ville ellers have været dejligt. Hvis krisen fortsætter, så vil der givetvis komme nogle interessante opkøbsmuligheder. Men så skal den vare længere, end jeg personligt har lyst til, at den skal vare,« siger han.

I august sidste år var Jens Bjørn Andersen tilfreds. I november var han rystet af den hurtige nedgang. I dag er han en fuldblods optimist.

»Jeg er sikker på, at vi kommer til at stå stærkere efter krisen. Det tror jeg klippefast på,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen