Berlingske Business

Vestas vil charmere amerikanerne

Vestas vil charmere amerikanerne - 1
Vestas rykker nu sin regnskabspræsentation til New York Foto:

Vindmøllekoncernen Vestas rykker nu sin regnskabspræsentation til New York. Topchef Ditlev Engel vil vinde amerikanernes hjerter og pengepunge.

Vestas går goes til New York. Først droppede Vestas at præsentere sine regnskaber i København til fordel for London.

Nu er tidspunktet kommet til at Vestas vil forsøge at indtage USA. I forbindelse med årsregnskabet til februar vil Vestas for første gang præsentere regnskabet ved et møde for amerikanske investorer og pressefolk i New York.

"Vi vil bygge verdens stærkeste brand, og derfor skal vi selvfølgelig være på verdens største markeder. USA er et meget vigtigt og stort marked for os, og vi har mange investorer i USA," siger Peter Kruse, der er chef for investor relations hos vindmøllegiganten.

"Vi åbner mange nye fabrikker og regner med at være over 4000 ansatte i USA i 2010. Vores største investeringer lige nu er rent faktisk i USA. Samtidig gør Barack Obamas dagsorden det kun endnu mere naturligt for os", tilføjer Peter Kruse. Det var en groggy vindmøllekoncern, der for et par år siden besluttede at rykke til London.

Nede i gulvbrædderne
Flere år med turbulens på ledelsesgangen, nedjusteringer og skuffede investorer havde givet Vestas et blakket rygte på aktiemarkederne og i den danske presse. I maj 2005 kom Ditlev Engel til virksomheden som topchef, og langsomt prøvede den nye ledelse af forbedre Vestas’ elendige omdømme.

"Vi var nede i gulvbrædderne i den danske offentlighed, men i udlandet startede vi i høj grad med tavlen vasket ren. Vi har fået en helt anden eksponering i medierne, som vi ikke kunne have fået i København, og vi kunne starte forfra og genopbygge vores navn", påpeger Peter Kruse.

Hos det amerikanske finanshus Jefferies & Co. er analytiker Michael Mcnamara begejstret for Vestas gradvise erobring af to af verdens finansielle hovedstæder.

"Mit indtryk er klart, at investorerne sætter pris på det. I investormiljøet i London har man sat pris på at have Vestas fire gange om året. Det er et rigtig smart træk fra Vestas at rykke til New York. Der er mange US-investorer, der ikke har haft samme adgang til ledelsen. Det kan de få nu, og det vil uden tvivl øge deres investorbase i USA på længere sigt", mener han.

Mest internationale danske aktie
Analytiker Kitty Grøn fra Handelsbanken peger på, at regnskabspræsentationen i London er et klart signal om, at Vestas opfatter sig som en global virksomhed.

"De er vel det eneste danske selskab, som præsenterer sine regnskaber på den måde. Samtidig er der de seneste år kommet rigtig mange udelandske aktieanalytikere, som dækker Vestas. Det er vel klart den mest internationale danske aktie lige nu", siger Kitty Grøn, der er en af de mest rutinerede af de hjemlige Vestas-analytikere.

Vestas-aktien dækkes af 37 analytikere fra danske og internationale finanshuse. Til sammeligning dækkes rederi- og oliegiganten A.P. Møller - Mærsk af blot 19 analytikere.

I aktionærsammensætningen ses tydeligt den stigende opmærksomhed fra udlandet om Vestas. I dag sidder udenlandske aktionærer på 65 procent af aktierne i vindmøllekoncernen, og på et tidspunkt sad amerikanske investorer alene på en tredjedel af aktierne.

Finanskrisen har dog ændret en anelse på ejerforholdende, og hos Vestas har man observeret, at private danske investorer har benyttet finanskrisen til at købe aktier i Vestas.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen