Berlingske Business

Vestas ved at genskabe stærk lønsomhed

Vestas aflagde forleden regnskab for Q3 med et bund­linjeresultat på minus 36 mio. euro før skat, svarende til et underskud på over 200 mio. kr. Alligevel belønnede især de udenlandske finanshuse.

Vestas aflagde forleden regnskab for Q3 med et bund­linjeresultat på minus 36 mio. euro før skat, svarende til et underskud på over 200 mio. kr. Alligevel belønnede især de udenlandske finanshuse Vestas-aktien med en stigning på 15 procent på selve dagen.

Afgørende for­klaring på den markant kursfremgang var to isolerede nøgletal, som lyste op i et overordnet billede, som ikke giver anledning til klapsalver. For det første har Vestas nu endelig bevist, at der er gennemført en effektivise­ring af produktion og administration, så der kan tjenes penge ved en markant lavere produktion.

Baseret på kvartalets omsætning på 1442 mio. euro (mod 1988 i Q3 2012) blev der skabt et driftsresultat på 67 mio. euro, svarende til en overskudsgrad på knap fem procent.

I årets to første kvartaler har investorerne først om fremmest belønnet en nedbringelse af arbejdskapi­talen som følge af frasalg af vindmølleparker og lavere tilgodehavender og varelagre. De er på et år nedbragt med hele 1,3 mia. euro – eller over otte mia. kr. For det andet opjusterer ledelsen nu frit cash-flow for helåret til 500-700 mio. euro mod tidligere minimum 200 mio. euro. Efter 3. kvartal var frit cash-flow 193 mio. euro, hvor af 56 mio. euro kommer fra 3. kvartal.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 36.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen